Följ oss här

Spel

Roblox skärper reglerna: barn får inte längre chatta med vuxna främlingar

Publicerad

d.

shuttershock.com

Roblox inför global ålderskontroll för säkrare kommunikation

Shutterstock.com

Roblox gör nu en grundläggande förändring av hur barn får kommunicera på plattformen enligt BBC. Den nya modellen förbjuder barn att chatta med vuxna främlingar och kräver åldersverifiering för alla användare.

Åldersverifiering rullas ut globalt

Emre Akkoyun/shutterstock.com

Från december införs obligatoriska ålderskontroller i flera länder, och från januari gäller reglerna globalt. Syftet är att förhindra att barn kontaktas av vuxna de inte känner.

Stort tryck efter säkerhetsskandaler

PJ McDonnell/shutterstock.com

Roblox har kritiserats för olämpligt innehåll, vuxenkontakt och bristande skydd av unga användare. Flera amerikanska delstater har stämt plattformen för otillräcklig barns­äkerhet.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Australien pressar på för hårdare reglering

Tada Images/shutterstock.com

Initiativet kommer samtidigt som Australien överväger ett sociala medier-förbud för barn under 16 år. Kritiker menar att spelplattformar som Roblox måste omfattas av samma regler.

Experter varnar för fortsatt risk

Frame Stock Footage / Shutterstock.com

NSPCC varnar för att barn fortfarande kan utsättas för olämplig kontakt trots de nya åtgärderna. Organisationen kräver att Roblox visar att förändringarna fungerar i praktiken.

Algoritmer och chattfunktioner görs om

momoforsale/shutterstock.com

Användare delas nu in i åldersgrupper. Endast "trusted connections" kan kommunicera över åldersgränser. Barn under 13 får fortsatt begränsad tillgång till chattar och endast med förälders godkännande.

Tekniken uppskattar ålder med hög precision

shutterstock.com

Roblox använder kamerabaserad ansiktsestimering för att beräkna användarens ålder. Bilder behandlas av externa leverantörer och raderas direkt efter verifiering för att skydda integriteten.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

En viktig signal till hela spelindustrin

Primakov / Shutterstock.com

Förändringarna markerar en möjlig vändpunkt där spelplattformar, i likhet med sociala medier, måste ta större ansvar för barns säkerhet online.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons