Följ oss här

Nyheter

Svenskarna går all-in på prisjakten – Black Friday övervakas som aldrig förr

Publicerad

d.

shutterstock.com

1. Black Friday 2025 slår rekord i prisövervakning

Shutterstock.com

Enligt MereMobil.dk följer svenskarna priserna mer noggrant än någonsin tidigare. PriceRunner rapporterar en ökning på 70 procent i nya prisbevakningar under november.

2. Konsumenterna är trötta på falska erbjudanden

SashaMagic/shutterstock.com

MereMobil.dk beskriver hur avslöjanden om prisfusk har gjort konsumenterna betydligt mer skeptiska. Många bevakar produkter i flera veckor för att hitta de verkliga prissänkningarna.

3. Prisnotiser ger enorma trafikökningar

Inna Kot/shutterstock.com

När PriceRunner skickar notiser om prissänkningar ökar trafiken kraftigt på de bevakade produkterna. Källan menar att detta visar en mer tålmodig och strategisk köpbeteende.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

4. Torsdagen före Black Friday kan skapa kaos

Shutterstock.com

Tidigare år har antalet prisbevakningar ökat med ytterligare 136 procent dagen innan. Om mönstret upprepas möter butikerna en extremt välinformerad kundgrupp.

5. Elektronik toppar listorna även i år

shutterstock.com

Enligt MereMobil.dk är Apple-produkter, spelkonsoler och robotdammsugare bland de mest bevakade produkterna hösten 2025, följt av surfplattor och smartphones.

6. Robotgräsklippare överraskar i topp-3

Jakob Berg/shutterstock.com

Att robotgräsklippare ligger så högt sent på året är ovanligt, skriver källan. Det antyder att stora rabatter kan vara på väg även på säsongsoberoende produkter.

7. Svenskarna handlar smartare än tidigare

rarrarorro/shutterstock.com

Konsumenterna använder prislarm, historiska prisgrafer och jämförelsesajter för att maximera besparingarna. Detta markerar ett skifte från impuls- till data-driven shopping.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

8. Black Friday 2025 kan förändra hela reastatusen

Shutterstock.com

MereMobil.dk bedömer att den ökade pris-medvetenheten kan pressa butikerna till mer ärliga prissättningar. Årets rea kan bli ett test för om transparens vinner över markedsføring.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons