Följ oss här

Nyheter

Suzuki Hayabusa: Motorcykeln som krossade alla regler – och fortfarande gör det

Publicerad

d.

Motorcykel, Suzuki Hayabusa

För trettio år sedan ingick de japanska motorcykeltillverkarna en tyst överenskommelse: Ingen hoj skulle köra snabbare än 300 km/h. Sedan kom Suzuki Hayabusa – och blåste hela avtalet i bitar med en toppfart nära 450 km/h.

Hayabusa behöver egentligen ingen närmare presentation. I över 20 år har den varit synonym med vansinniga hastigheter, extremt trimmade maskiner och galna videoklipp på nätet. Det här var inte bara ännu en motorcykel. Det var en krigsförklaring mellan Japans tvåhjulsgiganter.

När Hayabusan lanserades 1999 bröt den alla regler. Bokstavligt talat. Medan världen fortfarande pratade om sporthojar med 1000 kubik släppte Suzuki lös en raket med 1 299 cc och 173 hästkrafter – helt utan elektroniska spärrar. Resultat? En toppfart långt över 300 km/h, rakt av – utan något som helst filter.

År 2008 kom andra generationen. Motorn växte till 1 340 cc med 191 hk, den blev snabbare, mer finslipad... men också begränsad. Men om man plockade bort spärrarna, bytte avgasrör, pillade på ECU:n eller lade till en turbo – då spårade det ur. I vissa fall rejält.

Läs också: Så stora har Power blivit efter uppköpet av MediaMarkt

Det var där och då som Hayabusan blev en legend på dragracingbanorna. Redan som standard var den en dragster med registreringsskylt. Första versionen gjorde 0–100 km/h på 2,8 sekunder och klarade kvartsmilen på 9,8 sekunder. Andra versionen var ännu vassare: 2,7 sekunder och 9,7 sekunder på samma distans.

https://www.youtube.com/watch?v=30vb80OE6tM

En gentleman’s agreement – som tunarna struntade i

Hayabusans entré var så brutal att de japanska tillverkarna kom överens om en oskriven regel: Från och med år 2000 skulle ingen japansk motorcykel gå snabbare än 299 km/h. Hayabusan tämjdes – i teorin. I praktiken såg det lite annorlunda ut. Och det fanns gott om utrymme att tänja på verkligheten för den som ville.

För med turbo blir det snabbt allvar. Kraftigt modifierade Hayabusor har i dag passerat 800 hästkrafter. 2023 slog Jack Frost från Holeshot Racing alla rekord med en turbomatad Hayabusa som nådde 442 km/h (274,9 mph) på en så kallad ”flying mile”. Känner du inte igen namnet? Då kanske du har hört talas om Guy Martin – brittisk fartfantast och stuntprofil – som tidigare höll rekordet.

Den senaste generationen: Snällare, men fortfarande ett monster

Sedan 2021 säljer Suzuki tredje generationens Hayabusa. Motorn är mer raffinerad, 188 hästkrafter, avancerad elektronik, bättre fjädring och bromsar – och överlag mer mogen. Den accelererar något långsammare (0–100 km/h på 3,2 sekunder), och Suzuki jagar inte längre toppfartsrekordet. Den nya Hayabusan vill inte längre vara vildast – utan mest balanserad.

Läs också: Hur fungerar IPTV och är det lagligt?

Men låt dig inte luras: det är fortfarande en Hayabusa. Stor, brutal, och med en utstrålning som märks – även när den står stilla. På landsvägen är det få som hänger med – och ingen som gör det med samma komfort. Visst, Kawasakis H2R är snabbare. Men den är inte gatlegal. Det är Hayabusa. Och det gör hela skillnaden.

Läs också: Testa det här smarta knepet med strömknappen – alla Samsung-telefoner kan göra det

Jag heter Henrik och är redaktör här på Teksajten.se, liksom för våra danska och norska techsajter. Jag är en riktig tekniknörd och älskar att grotta ner mig i allt som är nytt. I början använde jag iPhone, men förälskade mig senare i Android – och har sedan dess haft allt från Samsung och Huawei till Pocophone och OnePlus. Just nu använder jag en OnePlus 13. Jag hoppas att du gillar vår redaktions tekniknyheter!

Annons