Nyheter
Populärt bilmärke säger farväl till el, bensin och diesel: Väljer en oväntad ny väg
När hela bilvärlden rusar mot eldrift går den här tillverkaren åt motsatt håll – och satsar på en teknik få trodde skulle göra comeback.

Shutterstock.com
Medan bilindustrin världen över tävlar om att elektrifiera framtiden väljer en välkänd asiatisk biltillverkare att gå sin egen väg.
I stället för att satsa allt på elbilar lägger tillverkaren sina resurser på en teknik som många trodde hade förlorat racet.
Projektet markerar ett stort strategiskt skifte - och kan förändra hur vi ser på framtidens transporter.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
För första gången på flera decennier bygger företaget en fabrik som varken ska tillverka förbränningsmotorer eller batterier - utan något helt annat.
Det rapporterar Autobahn.
Hyundai satsar på vätgas
Det är den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai som nu investerar tungt i vätgasteknik.
I industristaden Ulsan i Sydkorea uppförs just nu en enorm fabrik dedikerad till produktion av bränsleceller som drivs av vätgas.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Investeringen uppgår till omkring 700 miljoner euro, och anläggningen väntas stå klar år 2027.
När produktionen väl är igång ska fabriken kunna leverera upp till 30.000 bränsleceller per år, avsedda för allt från bilar och bussar till lastbilar, fartyg och entreprenadmaskiner.
Fabriken byggs på samma plats där Hyundai tidigare tillverkade förbränningsmotorer - ett symboliskt steg där gårdagens teknik bokstavligen lämnar plats för framtidens.
Vätgas som grön energikälla
Koncernchefen Jaehoon Chang beskriver satsningen som ett strategiskt vägval och betonar att vätgas kommer att spela en central roll i Hyundais hållbarhetsstrategi.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Bränslecellerna producerar elektricitet genom att låta vätgas reagera med syre – den enda biprodukten är vattenånga.
Samtidigt utvecklar Hyundai egna elektrolysörer för att framställa vätgas ur vatten. Målet är att hela processen ska bli självförsörjande och baserad på grön energi.
En ny era för fordonsindustrin
Den nya fabriken, som ingår i Hyundais hydrogendivision HTWO, kommer att omfatta över 43.000 kvadratmeter.
Att den byggs på ett tidigare motoranläggning understryker skiftet från fossila bränslen till ren energi.
Hyundai följer i spåren av Toyota, som länge utvecklat vätgasbilar, men siktar på att ta ledningen genom högre produktionsvolymer och lägre kostnader.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Även kinesiska tillverkare som BYD och Geely har börjat investera stort i vätgas - ett tecken på att tekniken får nytt liv i industrin.
Den fjärde vägen
Hyundai kallar sin strategi 'The Fourth Way' - ett alternativ till bensin, diesel och ren eldrift, där vätgas och elektricitet samverkar.
Målet är att skapa en ny typ av mobilitet som är både utsläppsfri och energieffektiv.
Till år 2030 siktar Hyundai på att vara världsledande inom vätgasteknologi.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
Om detta markerar början på en ny era för bilindustrin - det återstår att se.
