Följ oss här

Nyheter

Meta tjänade miljarder på bluffannonser – trots interna varningar enligt Reuters

Facebooks ägarbolag Meta tog medvetet emot miljardbelopp från bedrägliga annonser på Facebook och Instagram, enligt en granskning från Reuters. Interna utredningar ska ha slagit larm om omfattande skador – men åtgärderna blev kortlivade.

Publicerad

d.

Poetra.RH / Shutterstock.com

Miljarder från annonser kopplade till bedrägerier

Meta drog in över 3 miljarder dollar från Kina under förra året genom annonser som kopplas till bedrägerier, illegalt spel, pornografi och annat förbjudet innehåll. Det motsvarar nästan 19 procent av bolagets totala annonsintäkter från Kina, som låg på cirka 18 miljarder dollar, enligt Reuters granskning.

Nyhetsbyrån har tidigare rapporterat att omkring tio procent av Metas globala intäkter kommer från bedrägliga annonser.

Intern granskning pekade ut Kina

En intern undersökning inom Meta visade att nära en fjärdedel av alla annonser på företagets plattformar hade sitt ursprung i Kina. Många av de bedrägliga annonserna riktades mot användare i Taiwan, USA och Kanada, enligt Reuters.

Utredare inom bolaget varnade samtidigt för ökande skador, särskilt för barn och unga, och rekommenderade kraftiga investeringar för att bromsa utvecklingen.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Task force stoppade bluffar – men lades ned

Meta tillsatte en särskild arbetsgrupp för att bekämpa annonsbedrägerier på Facebook, Instagram och WhatsApp. Arbetet gav resultat: antalet bluffannonser minskade med nästan 50 procent fram till slutet av 2024.

Men arbetsgruppen upplöstes senare. Efter det ökade de bedrägliga annonserna markant igen, enligt uppgifter i granskningen. Slutsatsen är att Meta kände till problemets omfattning men valde att inte agera fullt ut eftersom det riskerade att slå mot intäkterna, skriver Reuters.

Tidigare toppchef: ”Inte försvarbart”

Rob Leathern, tidigare senior produktchef på Facebook, säger att omfattningen av bedrägerierna är ”inte försvarbar” och att bolaget borde behandla frågan som ett krisläge.

Meta slår ifrån sig kritiken

I en kommentar till Reuters säger Metas talesperson Andy Stone att antifraud-gruppen alltid var tänkt som en tillfällig insats. Han förnekar att Mark Zuckerberg ska ha beordrat att gruppen lades ned.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Enligt Stone ska Meta-chefen i stället ha uppmanat team som arbetar med bedrägerier och andra högriskhot att ”öka ansträngningarna” för att minska all form av fusk på företagets plattformar.

Ny kritik mot ett hårt pressat bolag

Uppgifterna är ännu ett tillskott till en lång rad kontroverser kring Meta. Bolaget har tidigare kritiserats för hanteringen av användardata, spridning av desinformation och hat, samt för hur Facebook och Instagram påverkar unga människors psykiska hälsa.

Nu väcks åter frågor om var gränsen går mellan affärsintäkter och ansvar – och om Meta gjort tillräckligt för att stoppa bedrägerierna på sina egna plattformar.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons