Nyheter
Europa vid ett vägskäl: Teknikneutralitet kan stärka den gröna omställningen

AB Visual Arts/shutterstock.com
EU:s motordebatt har blivit ett politiskt vägval

Europa står inför ett strategiskt beslut. Enligt en analys i The Parliament Magazine menar flera länder att förbudet mot förbränningsmotorer från 2035 behöver omprövas. Frågan är om EU ska leda utvecklingen med innovation – eller låsa sig vid rena förbud.
Flera medlemsländer vill se en revidering av 2035-beslutet

Österrike har lagt fram ett non-paper. Tysklands förbundskansler Merz har tydligt deklarerat sin hållning. Italien och Tysklands transportdepartement kräver en översyn. Allt fler EU-parlamentariker frågar om Europa verkligen kan avfärda teknologier som redan idag kan leverera klimatneutral rörlighet.
Tour d’Europe visar dokumenterade utsläppsminskningar

Data från Tour d’Europe visar att klimatneutralitet inte längre är en teori. Flottan körde 82 800 kilometer genom 18 länder med 86 procent förnybara bränslen och nådde en minskning av växthusgasutsläppen på 77 procent. All data är digitalt spårbar från produktion till hjul.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Tre fakta kan inte ignoreras

Förnybara bränslen finns redan tillgängliga. De fungerar i befintliga fordon. Och deras hållbarhet kan verifieras och spåras. Det utmanar antagandet att elektrifiering är den enda vägen framåt.
Europa riskerar att överge en värdefull infrastruktur

I dag är 97 procent av transportbränslen i Europa flytande. Infrastruktur, fordon och expertis representerar enorma ekonomiska värden. Att avfärda detta ekosystem istället för att ställa om det med koldioxidneutrala bränslen skulle kunna bli ett strategiskt misstag.
Teknikneutralitet är avgörande för EU:s klimatmål

Kommissionens ordförande har efterlyst full teknikneutralitet, men dagens CO₂-regler gynnar i praktiken full elektrifiering som enda lösning. Analysen menar att detta inte är politik – utan dogm.
Elektrifiering ska kompletteras, inte ersättas

Detta är inte ett avståndstagande från elbilar. Det är en uppmaning att komplettera dem. Koldioxidneutrala bränslen kan sänka utsläppen i den befintliga fordonsflottan – utan att vissa regioner eller samhällsgrupper lämnas efter.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Europeisk industri kräver flexibilitet för att skydda jobb och konkurrenskraft

Flera industriledare uppmanar EU att revidera reglerna. VDA och IG Metall efterfrågar en flexibel, tekniköppen CO₂-standard som bättre speglar marknadens verklighet och stärker industrins motståndskraft. En enda lösning för alla länder kommer inte att ge de utsläppsminskningar Europa behöver – men teknikneutralitet kan göra det.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
