Mobiler
Apple tappar mark i Kina – lokala märken krossar iPhone
Lokala märken ökar kraftigt medan iPhone och andra utländska mobiler rasar i försäljning.

Apple tappar fäste i världens största mobilmarknad
Apples position i Kina har varit svajig under en längre tid, och den negativa trenden fortsätter. Under det första kvartalet 2025 sjönk företagets intäkter i Kina med 2 procent jämfört med samma period förra året – en fortsättning på flera kvartal med svag utveckling. Apple har bara lyckats visa tillväxt i tre av de senaste tolv kvartalen, med ett tapp på hela 11 procent under årets början, efter ett ännu större ras på 13 procent i början av 2024.
LÄS OCKSÅ: Mobilanvändare varnas: Radera dessa appar omedelbart
Stort ras för alla utländska mobilmärken
Men det är inte bara Apple som har problem. En ny rapport från den statliga kinesiska informationsmyndigheten CAICT visar att mobiltelefoner från utländska tillverkare tappade nära 50 procent i försäljning i mars 2025, jämfört med samma månad året innan. Totalt sjönk leveranserna från 3,7 miljoner enheter till bara 1,8 miljoner – ett tapp på 49,6 procent.
Statliga subventioner gynnar inhemska konkurrenter
En trolig orsak till det dramatiska fallet är Kinas statliga subventionsprogram för mobiltelefoner, som infördes i januari 2024. Programmet ger stöd till modeller som kostar under 6 000 yuan (cirka 8 300 kronor) – en gräns som exkluderar de flesta iPhone-modeller men omfattar många kinesiska märken som erbjuder avancerad teknik till betydligt lägre pris, skriver 9to5Mac.
LÄS OCKSÅ: Nästa Galaxy-chock: Därför kan du ångra ditt köp av S25 redan i veckan
Huawei rusar – Apple fortsätter tappa
Enligt Counterpoint Research har subventionerna redan gett effekt: Den totala mobilförsäljningen i Kina ökade med 2,5 procent under ett år, men skillnaderna mellan märken är stora. Medan Huawei ökade sin försäljning med imponerande 28,5 procent, backade Apple med 7,7 procent.
En växande utmaning för västerländska techjättar
Kinas växande fokus på att stötta inhemska företag inom tekniksektorn, i kombination med allt större skepsis mot västerländska bolag, gör det allt svårare för utländska mobilmärken att konkurrera. För Apple och andra globala jättar ser det ut att bli en fortsatt tuff kamp om de kinesiska konsumenterna – där pris, politik och nationell stolthet spelar allt större roll.
LÄS OCKSÅ: Pixel springer ifrån – Android-sårbarhet lämnar andra mobiler i sticket