Följ oss här

Elbilar

Test: Så lång räckvidd har en 11 år gammal Tesla

Hur mycket räckvidd har en 11 år gammal Tesla med originalbatteri och 160 000 km på mätaren? Testet ger ett överraskande svar.

Publicerad

d.

Tesla Model S

I takt med att allt fler elbilar säljs i Sverige ökar också utbudet av begagnade elbilar. Det ger goda möjligheter att komma billigare undan med en elbil som har några år och mil på nacken.

Men begagnade elbilar kan också skapa viss oro. Är det inte så att batteriet förlorar kapacitet med tiden? Och kostar en förmögenhet att byta ut om det går sönder?

Jo – och det får säkert många danskar att tveka inför att köpa äldre elbilar. Även om otaliga tester visar att batterier faktiskt är mycket bättre än sitt rykte. Faktum är att du kan räkna med att batteriet håller längre än de 10–12 år som är den normala livslängden för en bil, oavsett om den drivs av el eller fossilt bränsle.

Originalbatteri

Men en sak är stora undersökningar. Något annat – och ofta mer spännande – är konkreta exempel. Här är Tesla extra intressant. Som pionjär inom elbilar har Tesla några av de äldsta modellerna som fortfarande rullar på vägarna runt om i världen. Därför är det högst relevant att testa hur dessa äldre elbilar presterar idag.

Läs också: Populärt bilmärke i stora problem – delar ut elbilar nästan gratis

Det är precis vad den amerikanska Youtube-kanalen The Fast Lane EV har gjort. Kanalen har köpt en 11 år gammal Tesla Model S 85 med över 160 000 km på mätaren för att testa den aktuella räckvidden.

Teslan, som är en förstegenerations Model S med svart ”grill” och plåttak (idag har alla Tesla-modeller glastak), har haft en ägare, är välvårdad och körs fortfarande med det ursprungliga batteriet på 85 kWh. Den ursprungliga, officiella räckvidden är 265 miles (425 km) enligt den amerikanska EPA-normen, som anses mer realistisk än den europeiska WLTP-normen.

375 km vid 120 km/h

The Fast Lane EV ville testa räckvidden till det yttersta genom att köra två varv runt storstadsområdet Denver i delstaten Colorado. Det innebär en dubbeltur på 233 miles (375 km) på en ringmotorväg, där de hela tiden håller en hastighet på 75 miles per timme (120 km/h). Endast under några få kilometer passerar man genom universitetsstaden Golden på landsvägs- och stadskörning – annars är farthållaren inställd på 120 km/h.

Vädret är torrt och milt och testet startar med 99 procent laddning. Vid start beräknar bilen en räckvidd på 274 miles (440 km) – alltså mer än den officiella räckvidden. Ett självsäkert estimat från en 11 år gammal elbil.

Läs också: Apple på väg mot stor namnändring

Nästan sex km per kWh

Och den gamla Model S håller sig nästan till beräkningen: När testet är avslutat och 233 miles är körda återstår visserligen bara 10 miles (16 km) batterikapacitet. Men med tanke på att batteriet är 11 år gammalt är en körd räckvidd på 233 miles imponerande – bara 12 procent under den ursprungliga, officiella räckvidden.

Dessutom fanns en liten reserv på 10 miles, och testet genomfördes i 120 km/h, vilket är mer krävande än EPA-mätningen som baseras på lägre hastigheter. Trots detta nådde den gamla Model S en snittförbrukning på 5,94 km per kWh. Vi vet från otaliga tester hos Hvilkenbil att många moderna SUV:ar inte kan matcha det idag.

Överväg batterihälsokontroll

Sammantaget är det en riktigt imponerande prestation av den gamla Teslan. Testresultatet visar att även mycket gamla och välanvända elbilar kan prestera på hög nivå. Det är intressant på en marknad där både nya och begagnade elbilar hela tiden sjunker i pris.

Batterier är dock fortfarande dyra, så om du funderar på att köpa en äldre elbil kan det vara klokt att skydda sig mot oväntade stora utgifter genom att köpa en bil med en batterihälsokontroll. Flera återförsäljare erbjuder detta, och annars kan exempelvis FDM utföra en omfattande batteritest. Ett annat alternativ är att köpa en extra garanti – men det är oftast svårt att få till på så gamla bilar som den testade Model S.

Läs också: Expertens tydliga varning: "För guds skull, köp inte en elbil nu"

Elbilar med mer än 10 år på registreringsbeviset är dock billiga i inköp. En 10 år gammal Tesla Model S 85 från 2015 med cirka 130 000 km på mätaren kan ofta hittas för runt 150 000 danska kronor.

Du kan se hela videotestet här:

Läs också: Samsung är inte längre nummer ett: Här är den nya smartphone-kungen

Annons