Följ oss här

Elbilar

Tesla vill stoppa offentliggörande av data om krascher med självkörande funktioner

Företaget menar att uppgifterna är affärskritiska – och kan hjälpa konkurrenterna.

Publicerad

d.

emirhankaramuk / Shutterstock.com

Tesla har bett en domstol att stoppa en begäran om att amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA ska lämna ut viss kraschdata som rör bilar med självkörande funktioner. Enligt Tesla rör det sig om konfidentiell information som skulle kunna användas av konkurrenter för att analysera hur olika versioner av företagets teknik presterar – och kopplas till antalet olyckor, skriver Reuters

Konflikt med Washington Post

Engadget skriver att Bakgrunden är en pågående rättsprocess där tidningen Washington Post stämt NHTSA för att få tillgång till mer detaljerade uppgifter om olyckor där Teslas förarstödssystem som Autopilot eller Full Self-Driving (FSD) varit aktiverade. NHTSA har hittills hävdat att viss data är undantagen från offentlighetsprincipen. Tidningen menar dock att myndigheten undanhåller avgörande information – bland annat exakt vilken teknik som varit i bruk och var olyckorna inträffat.

Tesla: Detaljer bör hållas hemliga

I en inlaga till domstol argumenterar Tesla för att både företaget och myndigheten har rätt att hålla viss information hemlig. Det gäller till exempel vägförhållanden, förarbeteenden och vilken version av mjukvaran som använts vid olyckan. Tesla menar att även om bilägare kan se vissa av dessa uppgifter i sina egna fordon, så delas informationen med Tesla i förtroende och bör därför skyddas.

Postens jurister hävdar dock att uppgifterna inte är affärshemligheter – särskilt inte sådant som redan är tillgängligt för förarna själva.

Läs också: SIM-kortet är på väg bort – här är det nya alternativet som alla kommer att använda

Utnyttjar kryphål

Enligt teknikbloggen Electrek drar Tesla nytta av kryphål i rapporteringssystemet för att se till att merparten av data kring olyckor censureras. Samtidigt fortsätter företaget att hävda att dess teknik inte gör bilar helt självkörande, utan att föraren alltid måste vara aktiv och uppmärksam.

Robotaxi på väg – trots motvinden

Mitt i den juridiska striden rapporterar Tesla att man snart är redo att rulla ut sin första robotaxi-tjänst – i Austin, Texas. Det sker i ett läge där företagets vd Elon Musk tills nyligen hade en nyckelroll i ett statligt effektiviseringsprogram, som enligt uppgift lett till att omkring tio procent av personalen på NHTSA har fått gå. Bland de drabbade finns hälften av teamet som granskar just självkörande fordon.

Läs också: Det här tycker jag om Xpeng G6 – jag har även testat självkörande parkering I TEST

"Håller koll på tekniken, innovationerna och nyheterna som förändrar världen – och delar det viktigaste med dig. Kort, koncist och alltid aktuellt."

Annons