Följ oss här

Elbilar

Tesla återupplivar “Mad Max”-läget – låter bilar köra över hastighetsgränsen

Tesla tar tillbaka sitt mest kontroversiella körläge – och reaktionerna låter inte vänta på sig. “Mad Max”-läget, som tillåter bilen att köra fortare och byta fil oftare än normalt, väcker både oro och ilska bland säkerhetsexperter.

Publicerad

d.

Mad Max

Dmytro Buianskyi / Shutterstock

Tesla tar tillbaka sitt mest kontroversiella körläge – och reaktionerna låter inte vänta på sig. “Mad Max”-läget, som tillåter bilen att köra fortare och byta fil oftare än normalt, väcker både oro och ilska bland säkerhetsexperter.

FSD blir aggressivare än någonsin

Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Tesla har återinfört sitt “Mad Max”-läge i Full Self-Driving-systemet (FSD) – den mest avancerade versionen av företagets självkörande teknik. Funktionen låter bilen köra i högre hastigheter och byta fil oftare än standardläget “Hurry”.

Enligt sajten Electrek har systemet redan visat oroväckande beteenden: fordon har setts köra över hastighetsgränserna med upp till 24 kilometer i timmen och till och med rulla förbi stoppskyltar utan att stanna helt.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Ett gammalt läge återuppstår

Foto: Haggardous50000 / Shutterstock.com

“Mad Max”-läget är inte nytt. Det fanns redan i Autopilot-versionen från 2018, innan FSD lanserades. Då väckte funktionen redan debatt – men att Tesla nu väljer att ta tillbaka den, mitt i en ny granskning, har väckt ännu större kritik.

Nya federala utredningar på gång

krockad Tesla
Sam the Leigh / Shutterstock

Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten, NHTSA, öppnade nyligen ännu en utredning mot Tesla. Det efter över 50 rapporter om trafiköverträdelser och flera olyckor kopplade till FSD-systemet.

Att Tesla just nu väljer att lansera ett körläge som bokstavligen döpts efter en postapokalyptisk filmserie, där vägarna är laglösa, uppfattas som både provocerande och farligt.

“På gränsen till ansvarslöst”

Foto: Constantin Iosif / Shutterstock.com

Flera experter kallar beslutet för “komiskt om det inte vore så farligt”. FSD har redan fått omfattande kritik för att inte leva upp till säkerhetslöften, och att lägga till ett ännu aggressivare läge kan göra situationen värre.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Elon Musks självkörande vision ifrågasätts

Photo Agency / Shutterstock.com

Elon Musk har länge försvarat sin självkörande teknik som ett steg mot framtidens säkrare trafik. Men återintroduktionen av “Mad Max” ger näring åt bilden av ett företag som hellre tänjer på gränser än tar ansvar.

Risk för fler olyckor

Ambulans
Jeppe Gustafsson / Shutterdtock

Enligt flera rapporter har Teslas självkörande system varit inblandat i olyckor där bilen inte följt trafikregler. Kritiker menar att företaget prioriterar innovation framför säkerhet – något som kan få allvarliga konsekvenser.

Frågan: vem tar ansvar när bilen kör själv?

shuttestock.com

Den växande oron kring FSD handlar inte bara om tekniken, utan om ansvar. Om bilen bryter mot lagen – vem bär då skulden? Föraren? Företaget? Eller algoritmen? Frågan är fortfarande obesvarad, men blir allt mer akut.

“Mad Max” – symbolen för Teslas riskkultur

Att Tesla väljer just namnet “Mad Max” är talande. Det är mer än en funktion – det är en symbol för företagets vilja att tänja på alla gränser, även när säkerheten står på spel.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons