Elbilar
Dessa elbilar presterar sämst på långresa: och varför
Planerar du långresa med elbil? Dessa modeller kan ge dig problem.

Foto: sylv1rob1 / Shutterstock.com
Alla elbilar är inte byggda för långa motorvägsresor. Vissa har för kort räckvidd, låg snabbladdningskapacitet eller bristande komfort – vilket märks när resan blir längre än vardagspendlingen.
Här är 10 modeller som gör sämre ifrån sig på långresa – och orsakerna till det.
Honda e

Charmig stadsbil, men under 200 km i verklig räckvidd och begränsad laddkapacitet gör den olämplig för längre turer.
Mazda MX-30

Stilren men med litet batteri (35,5 kWh). Räckvidden är låg och snabbladdningen seg – inte idealisk för semestern.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Mini Electric

Körglädje i stan – men svag räckvidd och modest laddning gör den krävande på långresa. Dessutom trång kupé.
Peugeot e-208

Välbyggd småbil men med låg räckvidd och medelmåttig laddkapacitet. Resor kräver noggrann planering.
Fiat 500e

Perfekt för staden, men långt ifrån långresklar. Kort räckvidd, små utrymmen och låg komfort.
Hyundai Ioniq Electric (före 2020)

Effektiv i stan men med små batterier. Räckvidden räcker inte långt och laddhastigheten är låg.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Citroën ë-C4

Komfortabel i vardagen – men förbrukningen ökar på motorväg och laddning går långsamt.
Volkswagen e-Up!

Liten bil med litet batteri. Klarar sig i stadstrafik – men långresa kräver tålamod och många stopp.
Renault Twingo Electric

Kort räckvidd och saknar snabbladdning. Inte byggd för längre sträckor.
Opel Corsa-e

Delar teknik med e-208. Bra som pendlarbil men låg räckvidd och begränsad laddning gör den svag på långresor.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns