Elbilar
Så lurar verkstäderna dig: och hur du undviker det
Verkstädernas vanligaste knep avslöjat – lär dig skydda dig själv och din bil.

Dubo / Shutterstock.com
De flesta verkstäder är ärliga, men många bilägare betalar för mycket – eller för reparationer som aldrig behövdes. Om du inte känner till de vanligaste knepen, kan du lätt bli lurad. Här är 10 metoder som används – och vad du kan göra för att skydda dig själv och din plånbok.
Byte av delar som fortfarande fungerar

Ett klassiskt trick är att byta ut fullt fungerande delar. Verkstaden tjänar på både delen och arbetstiden – medan du betalar för något som inte var nödvändigt.
Fel du inte kan kontrollera själv

Vissa verkstäder hävdar att bilen har ett fel som kunden inte kan verifiera – som i motorstyrningen eller underredet. Utan teknisk kunskap tackar många ja till dyra åtgärder.
Överdebitering av arbetstid

Det är svårt att veta hur lång tid arbetet faktiskt tog. Många kunder faktureras för fler timmar än vad jobbet egentligen borde krävt.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Onödiga paketbyten

Istället för att byta en enskild komponent föreslår verkstaden att hela system byts – som hela bromssystemet – vilket blir mycket dyrare än nödvändigt.
Dyra märkesdelar i onödan

Vissa verkstäder använder endast märkesdelar – även när billigare alternativ fungerar lika bra. Du betalar mer utan att få bättre kvalitet.
Fusk med oljebyte och filter

Det finns fall där verkstäder fakturerar för oljebyte och filter – men aldrig faktiskt genomför det. Om du inte kontrollerar efteråt, märker du det aldrig.
Lockpriser med dolda avgifter

Ett billigt erbjudande blir snabbt dyrt när miljöavgifter, testkostnader och andra tillägg läggs på fakturan.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Byte av delar utan godkännande

Vissa verkstäder byter ut delar utan att först kontakta kunden – och du får stå för notan. Det bryter mot god sed, men är vanligt förekommande.
Tidsbrist och påtryckningar

Du får höra att bilen är farlig att köra om du inte reparerar omedelbart. Många känner sig stressade och tackar ja – utan att tänka efter.
Brist på dokumentation

Utan tydlig faktura och förklaring är det svårt att veta vad du betalat för. Det gör det enklare för verkstaden att ta överpris utan att du märker det.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns