Elbilar
Kolla din bil nu: dessa modeller får problem 2030
Din bil kanske fungerar idag – men flera modeller riskerar körförbud innan 2030.

Bilar som känns helt okej idag kan bli farliga, olagliga eller omöjliga att försäkra om bara några år. Nya krav på säkerhet, teknik och utsläpp kommer förändra spelet.
Här är modellerna experter redan nu varnar för – och som riskerar att bli ett dyrt problem innan 2030.
Renault Zoe – elbil med noll skyddspoäng

Trots sin eldrift fick Zoe 0 stjärnor i Euro NCAP:s test 2021. Den saknar sidokrockskydd och viktiga system som nödbroms. Den kommer troligtvis att bli diskvalificerad i framtida fordonsflottor och försäkringar.
Volkswagen Polo (2014–2017) – gammal teknik i snygg förpackning

Många versioner saknar autobroms och filhållare. VW har också fasat ut stöd för vissa komponenter. Det kan bli ett problem när bilar måste vara uppkopplade mot omgivningen.
Läs också: Skydda dig själv: Så spionerar Meta och Yandex på Android-användare i hemlighet
Opel Corsa D – vanligt val, men föråldrad

Tillverkad 2006–2014, fortfarande populär. Men både säkerhet och utsläpp är långt ifrån 2030 års standard. Miljözoner och tuffare regler kan stoppa den.
Toyota Aygo (före 2018) – liten och oskyddad

Tidiga Aygo-modeller har låg krocksäkerhet och saknar modern assistans. Utsläppsnivåerna riskerar körförbud i flera storstäder.
Ford Fiesta (2010–2017) – saknar framtidens funktioner

Den saknar funktioner som trötthetsvarnare, adaptiv farthållare och dödavinkelvarning. Det kan bli ett hinder för försäkring och bilpooler.
Nissan Qashqai (före 2014) – svag i struktur och teknik

Den första generationen har presterat svagt i uppdaterade krocktester. Samtidigt saknar den teknik som kan bli lagkrav, exempelvis intelligent hastighetsanpassning.
Läs också: Huawei Watch D2 håller koll på ditt blodtryck | TEST
Peugeot 108 – minimal bil med minimal skyddsnivå

Delar plattform med Citroën C1 och Toyota Aygo. Har låg säkerhet och begränsad teknik. Otillräcklig för framtidens mobilitetslösningar.
Hyundai i20 (2012–2016) – saknar grundläggande skydd

Ingen autobroms, inget nödsamtal, och ofta inte ens ESP. Flera av dessa blir troligen förbjudna i framtida regler.
Fiat Punto – första bilen med 0 stjärnor i ny test

Punto uppdaterades inte på över ett decennium och fick 0 stjärnor i Euro NCAP:s nya version. Det är en modell som hör till en annan tid.
Skoda Citigo – enkel bil utan framtid

Praktisk och billig, men utan uppkoppling, assistanssystem eller säkerhetsutrustning. Kommer inte hänga med i kraven som väntar.
Läs också: Därför ska du aldrig lämna laddaren i uttaget utan din mobil
Läs också: Nintendo Switch 2 avslöjad: Här är vad teardown-videon visar