Följ oss här

Elbilar

Kinesiska biltillverkare är utmanade

Xpeng går i täten – medan kinesiska elbilsrivaler kämpar för att nå sina mål.

Publicerad

d.

Wirestock Creators / Shutterstock.com

De kinesiska elbilstillverkarna har haft ett blandat 2025.

En ny rapport från Yiche Ranking, en kinesisk plattform för fordonsinformation och e-handel, visar att endast tre av tolv ledande tillverkare av nya energifordon (NEV) ser ut att nå sina egna försäljningsmål för året.

Enligt Car News China är det särskilt Xpeng som utmärker sig som årets tydliga vinnare – och märket säljs även i Danmark.

Xpeng når målet först

Xpeng satte upp ett ambitiöst mål att sälja 350 000 bilar under 2025, men hade redan vid slutet av oktober sålt 355 209 enheter.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Därmed blir Xpeng den första kinesiska elbilstillverkaren som når sitt årsresultat två månader i förväg, skriver Car News China.

Det gör företaget till ett av få ljus i en bransch där många kämpar med att leva upp till sina egna förväntningar.

Konkurrenterna tätt efter

Enligt Yiche Rankings topp-12-lista är det bara Leapmotor och Xiaomi Auto som håller jämna steg med Xpeng.

Leapmotor har sålt nästan 460 000 bilar av ett mål på 500 000, medan Xiaomi Auto har nått 306 000 av ett planerat årsmål på 350 000.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

De tre märkena toppar därmed årets NEV-lista, medan välkända namn som Voyah, Nio och Zeekr – som även finns på den danska marknaden – fortfarande kämpar för att nå sina mål.

Voyah har bara sålt drygt hälften av sina planerade 200 000 enheter, medan Nio saknar omkring 200 000 bilar för att nå sitt mål på 440 000.

Zeekr ligger på samma nivå med cirka hälften av sina planerade 320 000 bilar.

Produktionsstopp bromsar Xiaomi

Car News China lyfter fram att Xiaomi Auto särskilt brottas med produktionsbegränsningar.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Företaget har enligt mediet ett stort antal ej levererade beställningar, trots att det levererar omkring 40 000 bilar per månad.

Produktionen väntas dock öka under de kommande månaderna, vilket kan hjälpa märket att nå sitt mål innan årets slut.

Större utmaningar för resten

För tillverkarna utanför topp fyra ser läget mindre ljust ut.

Enligt rapporten har inga av de övriga märkena i oktober nått mer än 83,3 procent av sina årsmål, och det bedöms som osannolikt att de hinner i mål före årets slut.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Trots detta rapporterar flera företag – bland andra IM Motors, Voyah och Nio – om ökad försäljningsvolym under 2025.

Nya modellsläpp och ökad efterfrågan har gett viss tillväxt, även om målen inte uppfylls fullt ut.

Tillväxt med hinder på vägen

Car News China konstaterar att elbilsmarknaden i Kina fortfarande växer, men att 2025 har varit ett tufft år för många tillverkare.

Xpeng, Leapmotor och Xiaomi Auto framstår som de mest framgångsrika med stark produktion och höga försäljningssiffror, medan resten av marknaden behöver satsa på innovation och nya modeller för att stärka sin position under det kommande året.

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Källor: Car News China, Yiche Ranking.

Annons