Elbilar
Enklare bilar och färre skärmar: Är bilindustrin redo att backa ett steg?

Efter år av allt större och fler skärmar i moderna bilar ser trenden ut att vända. Säkerhetskrav, användarpreferenser och nya tankesätt bland biltillverkare banar väg för ett möjligt teknikskifte – bort från det helskärmsdominerade förarmiljöer vi blivit vana vid.
Designchef pekar på skärmtrötthet
Luc Donckerwolke, chefsdesigner på Hyundai, ifrågasätter skärmtillväxten i bilens kupé. Han anser att den digitala dominansen har gjort bilkörning mer komplex än nödvändigt:
“Smartmobilen är idealisk eftersom du bara behöver förhålla dig till ett system”
Enligt honom kan framtidens fordon – särskilt i budgetsegmentet – komma att förlita sig mer på just mobiltelefonen som nav, i kombination med traditionella knappar. De mest exklusiva modellerna kan dock fortsatt bära större skärmar, men då i sällskap med avancerad röststyrning.
Euro NCAP ställer nya krav
Fysiska reglage, som under många år bytts ut mot pekytor, får nu nytt liv. Från 2026 kommer Euro NCAP att premiera fordon med tydliga knappar och vred för centrala funktioner. Skälet? Säkerhet. Pekskärmar kräver ofta mer visuell uppmärksamhet, vilket ökar risken för distraktion under körning.
När high tech blir en säkerhetsrisk
Med fler uppkopplade funktioner kommer också fler digitala risker. Donckerwolke lyfter oro för mjukvarusårbarheter och datasäkerhet, där bilbranschen enligt honom ligger efter andra tekniska sektorer. Kravet på ständiga uppdateringar och komplexa system utmanar både integritet och pålitlighet.
Avskalat säljer
Att tekniktunga bilar inte alltid är vad kunderna efterfrågar visas av Dacias framgång i Europa. Märkets Sandero – med minimalistisk utrustning och utan stora skärmar – toppar försäljningslistor. Samtidigt gör amerikanska elbilsmärket Slate intryck med sin basmodell utan radio eller elhissar – något som snarare lockar än avskräcker prisjägare.
Apple bromsar sin CarPlay-satsning
I kontrast till skärmminskningarna i bilvärlden har Apple planerat att expandera sin närvaro i kupén. Deras nya version av CarPlay skulle integrera djupt i bilens system – men lanseringen, som var tänkt till hösten 2024, är nu uppskjuten. Mercedes har enligt uppgifter valt att lämna projektet, och Apple bekräftar förseningen utan att ange orsak.
BMW:s väg: Mindre men smartare gränssnitt
Tyska BMW visar med sin elbilssatsning Neue Klasse att man söker en ny balans: inte fler skärmar – utan bättre. Deras lösning? En måttlig mittdisplay, head-up-projektion och en panoramisk infoskärm längst ner på vindrutan. Enligt utvecklingschefen Frank Weber handlar det om att minska skärmberoendet:
“Istället för att distrahera föraren vill vi skapa anpassningsbara ytor och låta ratten förbli den centrala kontrollpunkten”.
Teksajtens reflektion
Efter år av digitalt överflöd verkar det som att branschen nu söker en ny riktning: där balans, säkerhet och användarvänlighet går före teknisk wow-faktor. Enkla, avskalade bilar kan visa sig vara både smartare och mer framtidssäkra än de mest uppkopplade modellerna.