Elbilar
Elbilarna med längst och kortast räckvidd i verkligheten: dessa modeller överraskar mest
Tillverkarna lovar mycket – men här ser du vilka elbilar som håller i verkligheten.

Tillverkarnas siffror för elbilars räckvidd stämmer sällan med verkligheten. Vind, temperatur, motorväg och last har stor inverkan.
Här är fem elbilar som presterar bättre än väntat i praktiken – och fem som skapar besvikelse när de körs i vardagen.
Tesla Model 3 Long Range

Bland de mest effektiva på marknaden. Många rapporterar över 50 mil på en laddning vid blandad körning.
BMW i4 eDrive40

Hög komfort och imponerande låg förbrukning. I verkligheten ofta över 48 mil per laddning.
Läs också: TEST: Roborock Saros 10 – elegant och kraftfull städrobot
Hyundai Ioniq 6

Skarp aerodynamik och effektiv drivlina ger fin räckvidd, även i hög fart eller kallt väder.
Mercedes EQE 300

Stor och tung, men klarar cirka 46 mil enligt verkliga tester. Stor batterikapacitet kompenserar vikten.
Tesla Model Y Long Range

Trots SUV-formatet ligger den på över 44 mil i praktisk körning. Effektiv mjukvara och bra klimatsystem hjälper.
Mazda MX-30

Kort räckvidd, ofta max 16 mil. Batteriet är litet och ineffektivt i verklig användning.
Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3
Honda e

Stadskär och charmig, men går bara cirka 14 mil i praktiken. Begränsad till korta turer.
Fiat 500e

Liten och energisnål, men även här ligger räckvidden kring 16–17 mil under normala förhållanden.
MINI Electric (Cooper SE)

Körglädje finns, men batteriet tillåter bara cirka 17 mils körning. Inget för långresor.
Lexus UX 300e (före facelift)

Tidig modell med undermålig effektivitet. Verklig räckvidd ofta 20–22 mil, trots prislappen.
Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot
Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra