Följ oss här

Elbilar

Elbilarna ljuger inte: men säger inte hela sanningen om räckvidden

Reklamen säger 50 mil – men verkligheten är ofta långt ifrån.

Publicerad

d.

Trots att reklamen lockar med 50 mils räckvidd, är det få som någonsin kör så långt på en laddning. Testerna sker under ideala förhållanden, och många faktorer i vardagen gör att elbilens verkliga räckvidd blir mycket kortare.

Här är 10 sätt som elbilar ofta ger ett förskönat intryck i marknadsföringen.

WLTP-testen sker i labbmiljö

Foto: Frame Stock Footage / Shutterstock.com

Räckvidden testas inomhus i perfekt temperatur, utan vind eller backar. Det speglar inte verkliga väg- och väderförhållanden.

Testbilen går i eco-läge

Foto: Andri wahyudi / Shutterstock.com

Tillverkaren använder det mest energisnåla körläget under testet. Det ger låg acceleration, ingen AC och en mycket passiv körprofil som få använder i verkligheten.

Läs också: Bonden var trött på felparkerade bilar – hans hämnd är hysteriskt rolig

Ingen last eller passagerare i testet

Foto: Alex Ageev / Shutterstock.com

Räckviddstestet utförs med tom bil. Men en fullpackad familjebil drar betydligt mer energi.

Testen sker i varmt väder

Foto: M. Knijnenburg / Shutterstock.com

Kalla temperaturer får batteriet att prestera sämre. Vid 0 grader kan räckvidden minska med 30–40 %, speciellt om du har kupévärme och stolsvärme på.

Motorvägskörning förbrukar mer

Public,Transport,On,The,Highway.,Freeway,In,The,City,Of
Foto: poliki / Shutterstock.com

Vid höga hastigheter, som 110–130 km/h, sjunker räckvidden rejält. Men det syns inte i WLTP-testerna.

Displayen visar optimistiska siffror

Foto: DELBO ANDREA / Shutterstock.com

Har du kört snålt i stadstrafik? Då tror bilen att du ska fortsätta så – och visar en räckvidd som snabbt rasar när du accelererar.

Läs också: Tråkiga nyheter för många Tesla-ägare: Nästan var fjärde bil drabbad

Marknadsföringen visar bara maxräckvidden

Foto: Anton Pentegov / Shutterstock.com

Reklamen visar alltid det bästa tänkbara utfallet. Variationen anges sällan, vilket skapar orimliga förväntningar.

Energiförluster vid laddning ignoreras

Foto: Volodymyr TVERDOKHLIB / Shutterstock.com

Du får inte ut 100 % av den ström du laddar in. 10–15 % förloras i laddenhet och kablar, men detta syns inte i de officiella siffrorna.

Extrautrustning drar mer ström

Foto: ilmarinfoto / Shutterstock.com

Panoramatak, fyrhjulsdrift och stora fälgar ökar förbrukningen – men testbilarna har oftast grundutförande.

Uppdateringar kan förändra bilens räckvidd

Foto: Juan Jose Toplisek / Shutterstock.com

Tillverkare kan genom mjukvaruuppdateringar ändra hur bilen presterar. Men det syns inte i reklamen, och du som ägare kan drabbas utan att veta om det.

Läs också: Mekanikern har varit 55 år i branschen: Den här bilen skulle han aldrig köpa

Läs också: Få bättre ljud direkt: Tryck bara på den här dolda knappen på din tv

Annons