Elbilar
Elbilar som känns som nya: även efter 30 000 mil
Elbilarna som håller toppform – trots att de rullat över 30 000 mil.

Många tvekar inför begagnade elbilar, men vissa modeller visar sig vara otroligt slitstarka. Trots hög mätartid bibehåller de komfort, batterikapacitet och teknik – och känns fortfarande moderna.
Här är 10 elbilar som klarar 30 000 mil utan att tappa känslan av nybil.
Tesla Model S (tidiga modeller)

Många exempel på bilar som kört över 30 000 mil utan batteribyte. Interiör och teknik håller förvånansvärt bra, tack vare OTA-uppdateringar.
Tesla Model 3

Robust konstruktion och få rörliga delar. Många ägare rapporterar fortfarande stabil prestanda efter 25–30 000 mil.
Läs också: TEST: Roborock Saros 10 – elegant och kraftfull städrobot
Hyundai Ioniq Electric (före 2020)

Klar favorit bland taxibolag. Extremt driftsäker och tålig, med mycket få problem även efter hög körsträcka.
Kia e-Niro

Hög komfort, bra batteristyrning och låg slitning gör att bilen håller länge. Många rapporter om stabil funktion efter 20 000+ mil.
Chevrolet Bolt EV

I Nordamerika finns flera exempel med över 30 000 mil och 80 % batterikapacitet kvar. En teknisk överraskning.
BMW i3

Trots kompakt format har i3 visat sig mycket hållbar. Inredning och eldrift fungerar fint även efter lång tid.
Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3
Tesla Model X

Stor och tung, men överraskar med hur lite den slits. Prestanda och teknik bibehålls tack vare uppdateringar.
Nissan Leaf (senare årgångar)

Förbättrad batterikemi och kölning har gjort nyare Leaf-modeller betydligt mer hållbara än tidigare.
Renault Zoe (nyare modeller)

Kompakt men driftsäker. Regelbunden service håller bilen pigg och eldriften fungerar stabilt även efter hög mätartid.
Mercedes EQC

Lyxbil som överraskar med sin slitstyrka. Teknik och komfort håller hög nivå även efter många mil.
Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot
Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra