Följ oss här

Elbilar

Din nästa bil kan vara mjukvarulåst: och du får inte veta det förrän det är för sent

Bilen har funktionerna – men du får inte använda dem utan att betala extra. Här är modellerna du ska se upp med.

Publicerad

d.

I dag levereras allt fler bilar med funktioner som är inbyggda fysiskt – men låsta via mjukvara. Du måste betala extra för att låsa upp funktioner som redan finns i bilen. Från stolsvärme till navigation och förarassistanssystem – mjukvarulås blir vanligare.

Här är 10 modeller där du kan få betala för mer än du tror.

BMW (flera modeller)

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

BMW har testat abonnemang på stolsvärme och farthållare. Funktionerna finns, men du måste betala för att aktivera dem.

Tesla Model 3 och Model Y

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Tesla inkluderar teknik för självkörning och acceleration – men kräver separat betalning. Vissa modeller hade tidigare låst stolsvärme bak.

Läs också: TEST: Roborock Saros 10 – elegant och kraftfull städrobot

Mercedes EQS och EQE

Mercedes EQS
Foto: Mercedes Benz

Du kan betala för att låsa upp funktioner som fyrhjulsstyrning och extra motorstyrka. Utrustningen finns redan.

Volkswagen ID.-serien

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Navigation, röststyrning och delar av infotainmentsystemet kräver mjukvaruaktivering.

Toyota bZ4X

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

App-styrning och klimakontroll på distans finns – men kostar extra trots att tekniken är på plats.

Audi Q4 e-tron

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Matrix-LED och adaptiv farthållare kan vara förinstallerade men kräver aktivering via Audi-plattformen.

Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3

Volvo EX30

Foto: Veyron Photo / Shutterstock.com

Volvo erbjuder betallösningar för funktioner som redan sitter i bilen, t.ex. ljudsystem och förarhjälp.

Ford Mustang Mach-E

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

BlueCruise och andra förarassistanssystem är ofta låsta bakom betalvägg – trots att tekniken finns i bilen.

Hyundai Ioniq 5 och 6

Foto: Teddy Leung / Shutterstock.com

Eluppvärmda rattar, körprofiler och annat kräver ofta mjukvaruaktivering via mobilapp.

Peugeot e-2008

Photo: Peugeot

Digital cockpit och navigation är ibland låsta från fabriken och aktiveras först vid extrabetalning.

Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot

Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra

Annons