Elbilar
Dessa elbilar tappar mest i värde: och snabbt
Elbilarna som tappar mest i andrahandsvärde – se om din finns med

Ryan Photo Capture / Shutterstock.com
Elbilar blir allt vanligare, men det betyder inte att alla modeller behåller sitt värde. Flera elbilar har visat sig tappa stora summor i andrahandsvärde – ibland redan efter ett par år. Marknadsanalyser visar att teknik, rykte och efterfrågan spelar stor roll.
Här är elbilarna som förlorar mest i värde enligt experterna.
Jaguar I-PACE

En lyxbil med problem – mjukvarufel och ojämn räckvidd har sänkt intresset på begagnatmarknaden.
Nissan Leaf (äldre modeller)

Saknar aktiv batterikylning vilket påverkar batteriets livslängd och därmed andrahandsvärdet.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
BMW i3

En karismatisk liten elbil som snabbt blivit föråldrad – räckvidden räcker inte till moderna krav.
Renault Zoe

Tidigare versioner med batterihyra har orsakat förvirring – och därmed tappat värde.
Hyundai IONIQ Electric

Trovärdig men tekniskt daterad – och med för kort räckvidd för dagens köpare.
Opel Ampera-e

Okänd modell med svårigheter att få tag på reservdelar – påverkar värdet negativt.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Peugeot e-208 (tidiga årsmodeller)

Barnsjukdomar och begränsad räckvidd sänker attraktionskraften hos de första årsmodellerna.
Fiat 500e (före 2020)

Populär i stan, men låg batterikapacitet och brist på funktioner gör den svår att sälja dyrt.
Tesla Model S (2012–2015)

De äldsta modellerna är dyra att underhålla och har batteriteknik som inte längre imponerar.
Mercedes-Benz EQC (före 2021)

En dyr lyx-elbil som inte levererat stabil prestanda – och därmed tappar i värde snabbare än väntat.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns