Elbilar
Dessa elbilar riskerar att bli obrukbara till 2030: ladduttagen är redan på väg bort
Har din elbil fel ladduttag? Då kan den bli osäljbar snabbare än du tror.

Många äldre elbilar använder laddstandarder som redan börjar försvinna från Europa. Det kan leda till svårigheter med laddning, minskat andrahandsvärde och i vissa fall ett bilköp du sent kommer glömma.
Här är 10 modeller du bör tänka dig för innan du väljer.
Nissan Leaf (före 2018) – CHAdeMO blir en flaskhals

Leaf använder CHAdeMO som DC-laddning, men standarden får allt mindre stöd i Europa. Du får svårare att ladda och sälja bilen vidare i framtiden.
Mitsubishi Outlander PHEV (före 2019) – gammalt på båda fronter

Kombinationen av CHAdeMO för snabbladdning och Type 1 för AC-laddning gör modellen svår att ladda smidigt. Framför allt på långresor blir det ett problem.
Läs också: Bil: Den som ovetandes har detta med sig riskerar tusentals kronor i böter
Peugeot iOn och Citroën C-Zero – minibil med maxproblem

Dessa små elbilar bygger på gammal teknik och har både dålig räckvidd och föråldrade uttag. CHAdeMO och Type 1 fungerar sämre för varje år.
Kia Soul EV (före 2018) – laddar fel i fel land

CHAdeMO i en europeisk bil? Dålig kombination. Laddplatserna blir färre och köerna längre. Andrahandsmarknaden har redan börjat vända ryggen till.
Toyota Prius Plug-in (före 2017) – trögt och omodernt

Type 1-laddning och låg effekt gör denna modell svår att hålla i drift. Många laddstationer saknar stöd helt.
Ford Focus Electric – långsam och inkompatibel

Denna modell laddar långsamt och har ett uttag som blir allt mer ovanligt. Type 1 och enfas är helt enkelt förlegat i dagens laddmiljö.
Läs också: Samsung Android 16 (One UI 8): Betydligt mjukare animationer [Video]
Renault Fluence Z.E. – udda och begränsande

Proprietärt uttag, dålig räckvidd och svårt att hitta reservdelar. Fluence är redan idag en teknisk fälla.
Honda Fit EV – sällsynt och krånglig

En ovanlig modell i Europa, och med Type 1 blir laddning både långsam och opraktisk. Du behöver ofta specialadapter.
Hyundai Ioniq Electric (före 2019) – snabbladdar långsamt

Type 1 och 50 kW DC är inte längre tillräckligt. I en framtid med 150 kW som norm blir Ioniq snabbt hopplös att resa långt i.
Nissan e-NV200 – praktisk men tekniskt gammal

Med både CHAdeMO och Type 1 blir det svårt för företag att använda modellen effektivt. Infrastruktur och teknik springer ifrån den.
Läs också: Powerbank återkallas: Brandrisk för 1,1 miljoner enheter
Läs också: Nästan alla svenskar är skyldiga: De här vanorna gör att din mobil laddar ur snabbare