Elbilar
Dessa elbilar riskerar att bli obrukbara till 2030: ladduttagen är redan på väg bort
Har din elbil fel ladduttag? Då kan den bli osäljbar snabbare än du tror.

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com
Många äldre elbilar använder laddstandarder som redan börjar försvinna från Europa. Det kan leda till svårigheter med laddning, minskat andrahandsvärde och i vissa fall ett bilköp du sent kommer glömma.
Här är 10 modeller du bör tänka dig för innan du väljer.
Nissan Leaf (före 2018) – CHAdeMO blir en flaskhals

Leaf använder CHAdeMO som DC-laddning, men standarden får allt mindre stöd i Europa. Du får svårare att ladda och sälja bilen vidare i framtiden.
Mitsubishi Outlander PHEV (före 2019) – gammalt på båda fronter

Kombinationen av CHAdeMO för snabbladdning och Type 1 för AC-laddning gör modellen svår att ladda smidigt. Framför allt på långresor blir det ett problem.
Läs också: Bil: Den som ovetandes har detta med sig riskerar tusentals kronor i böter
Peugeot iOn och Citroën C-Zero – minibil med maxproblem

Dessa små elbilar bygger på gammal teknik och har både dålig räckvidd och föråldrade uttag. CHAdeMO och Type 1 fungerar sämre för varje år.
Kia Soul EV (före 2018) – laddar fel i fel land

CHAdeMO i en europeisk bil? Dålig kombination. Laddplatserna blir färre och köerna längre. Andrahandsmarknaden har redan börjat vända ryggen till.
Toyota Prius Plug-in (före 2017) – trögt och omodernt

Type 1-laddning och låg effekt gör denna modell svår att hålla i drift. Många laddstationer saknar stöd helt.
Ford Focus Electric – långsam och inkompatibel

Denna modell laddar långsamt och har ett uttag som blir allt mer ovanligt. Type 1 och enfas är helt enkelt förlegat i dagens laddmiljö.
Läs också: Samsung Android 16 (One UI 8): Betydligt mjukare animationer [Video]
Renault Fluence Z.E. – udda och begränsande

Proprietärt uttag, dålig räckvidd och svårt att hitta reservdelar. Fluence är redan idag en teknisk fälla.
Honda Fit EV – sällsynt och krånglig

En ovanlig modell i Europa, och med Type 1 blir laddning både långsam och opraktisk. Du behöver ofta specialadapter.
Hyundai Ioniq Electric (före 2019) – snabbladdar långsamt

Type 1 och 50 kW DC är inte längre tillräckligt. I en framtid med 150 kW som norm blir Ioniq snabbt hopplös att resa långt i.
Nissan e-NV200 – praktisk men tekniskt gammal

Med både CHAdeMO och Type 1 blir det svårt för företag att använda modellen effektivt. Infrastruktur och teknik springer ifrån den.
Läs också: Powerbank återkallas: Brandrisk för 1,1 miljoner enheter
Läs också: Nästan alla svenskar är skyldiga: De här vanorna gör att din mobil laddar ur snabbare