Följ oss här

Elbilar

Den här bilen blir ett samlarobjekt år 2030

De här bilarna kan bli värda en förmögenhet år 2030. Se vilka modeller som redan spås bli samlarobjekt.

Publicerad

d.

Nick Beer / Shutterstock.com

Vissa bilar tappar snabbt i värde, medan andra blir riktiga samlarobjekt. När förbränningsmotorerna försvinner och bilmärkena elektrifieras växer intresset för modellerna som markerade övergången mellan två bil-eror.

Här är tio bilar som bilentusiaster redan håller ögonen på – och som kan vara guld värda år 2030.

Porsche 911 (992 GTS)

PuccaPhotography / Shutterstock.com

Den sista generationen av 911 med klassisk motor och analog känsla. Produktionen är begränsad och efterfrågan ökar varje år. Experter menar att denna modell kommer att bli en modern klassiker.

Ford Mustang Mach 1

Gabriel Nica / Shutterstock.com

Mustang Mach 1 är en av de sista muskelbilarna med äkta V8-ljud. I en tid då elbilar tar över står den som en symbol för amerikansk bilkultur. En bil som kommer att väcka nostalgi hos framtidens samlare.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

BMW M2 (G87)

Art Konovalov / Shutterstock.com

Den kompakta M2 är den sista BMW med bakhjulsdrift och manuell växellåda i sin klass. Bilens råa körupplevelse och ikoniska design gör den till en självklar kandidat för samlarstatus år 2030.

Toyota GR Yaris

Sue Thatcher / Shutterstock.com

En bil byggd för entusiaster – utvecklad direkt av Toyotas rallyteam. Kombinationen av fyrhjulsdrift, turbo och låg vikt gör den unik. Den begränsade produktionen garanterar nästan framtida samlarvärde.

Alfa Romeo 4C

Gabriel Nica / Shutterstock.com

Lätt, smal och byggd i kolfiber – 4C är redan en ikon bland sportbilar. Den kombinerar klassisk italiensk design med modern teknik och blir allt mer sällsynt. Priserna stiger redan.

Mazda MX-5 (ND)

Roman Belogorodov / Shutterstock.com

Den lilla roadstern har en kultstatus världen över. ND-generationen representerar den sista äkta lättviktsversionen innan elektrifieringen tar över. Enkel, analog och älskad – precis som en klassiker ska vara.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Audi R8 V10 Performance

Domagoj Kovacic / Shutterstock.com

Audi R8 försvinner snart från marknaden, och V10-modellen är den sista av sitt slag. Den delar motor med Lamborghini Huracán, men till ett mycket lägre pris. Ett framtida drömobjekt för samlare.

Land Rover Defender (Classic)

thefilipstehlik / Shutterstock.com

De äldre Defender-modellerna stiger redan i värde. De representerar den råa, mekaniska eran före digitaliseringen. En original och välskött Defender kan bli en stabil investering.

Tesla Roadster (första generationen)

Mike Mareen / Shutterstock.com

Teslas första bil – byggd på Lotus-plattformen – är sällsynt och historiskt viktig. Som symbolen för början av elbilsrevolutionen kommer den att bli ett eftertraktat samlarobjekt, särskilt i originalskick.

Volkswagen Golf GTI (Mk7)

Vinsi / Shutterstock.com

GTI:n har varit ett ikoniskt namn i decennier, men Mk7 var den sista generationen med en ren förbränningsmotor och analog känsla. Kombinationen av prestanda och vardagsvänlighet gör den tidlös.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons