Följ oss här

Elbilar

Därför är elbilar farligare än bensinbilar: experterna slår larm

Elbilen må vara framtiden – men experter slår nu larm om säkerhetsriskerna du inte känner till.

Publicerad

d.

Elbilar är tysta, snabba och miljövänliga. Men bakom tekniken finns nya risker som inte alltid nämns i reklamen. Flera experter har de senaste åren uttryckt allvarlig oro över elbilarnas säkerhet – både i trafiken och hemma i garaget.

Här är 10 anledningar till varför elbilar kan vara farligare än du tror.

Bränder är svårare att släcka

Foto: Javier ki / Shutterstock.com

När en elbil brinner är det inte som en vanlig bilbrand. Batteribränder blir extremt heta, kan blossa upp igen efter att de släckts och kräver särskild utrustning. Räddningstjänsten varnar för att de är mycket svårare att hantera.

Högspänning innebär elchockrisk

Foto: Toa55 / Shutterstock.com

Elbilar drivs med högspänning – ofta över 400 volt. Vid olyckor eller reparationer finns risk för livsfarliga elchocker. Fuktskador eller trasiga komponenter gör det ännu farligare.

Läs också: Senast den 31 juli: Alla med en Samsung-mobil eller surfplatta måste agera

Tysta bilar skapar farliga situationer

Foto: Austin American Statesman

Elbilar är nästan helt tysta i låg fart. Det ökar risken att fotgängare och cyklister inte märker dem – särskilt i stadsmiljöer. Det har lett till flera allvarliga olyckor.

Tyngre bilar ger kraftigare krockar

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Elbilar väger ofta 20–30 % mer än bensinbilar, vilket gör att de orsakar mer kraft vid en kollision. Det kan leda till större skador för andra trafikanter.

Batteriets placering kan ge nya skador

Foto: GreenOak / Shutterstock.com

Många elbilar har batteriet placerat i bilens botten. Det gör dem mer sårbara vid påkörningar underifrån, vilket kan orsaka brand, kortslutning eller deformation.

Autopilot och assistanssystem skapar falsk trygghet

Foto: Bad Shot Media / Shutterstock.com

Vissa elbilar säljs med självkörande funktioner som inte är felfria. Det har orsakat olyckor där föraren trott att bilen klarar sig själv – men systemet har inte reagerat korrekt.

Läs också: OnePlus 15-läcka avslöjar stora förändringar

Små skador leder till att bilen skrotas

Foto: Walter van Bussel / Shutterstock.com

Eftersom batteriet är så dyrt blir många elbilar ekonomiskt skrotade efter mindre olyckor. Försäkringsbolag väljer ofta att inte reparera.

Komplikationer vid räddningsinsatser

Foto: deniska_ua / Shutterstock.com

Vid olyckor krävs särskilda verktyg och rutiner. Det kan fördröja livräddning och innebär risker för räddningspersonal på grund av elchock.

Farliga laddningar i hemmet

Foto: husjur02 / Shutterstock.com

Många elbilsbränder startar vid hemmaladdning. Äldre elinstallationer klarar inte alltid belastningen – och felinstallationer kan leda till överhettning och brand.

Brist på kunskap hos både ägare och verkstäder

Foto: GreenOak / Shutterstock.com

Många bilägare känner inte till de specifika riskerna. Samtidigt är inte alla verkstäder utbildade i högvoltsarbete – vilket ökar risken för olyckor och fel vid service.

Läs också: Xiaomi rensar upp: 12 telefonmodeller får inte längre några uppdateringar

Läs också: Från och med den 20 juni ska du hålla utkik efter en särskild logotyp när du köper mobiltelefon

Annons