Följ oss här

Elbilar

BYD sätter fart på framtiden: Nytt batteri kan ge elbilar 1 500 km räckvidd

Den kinesiska elbilsjätten BYD tar nästa stora kliv mot framtidens elbilar. Med sina nya solid state-batterier lovar företaget en revolution – med längre räckvidd, snabbare laddning och lägre priser. Men tekniken dröjer några år innan den når vanliga bilköpare.

Publicerad

d.

BYD bil

i viewfinder / Shutterstock

BYD satsar på faststoffteknik

BYD planerar att lansera sina första solid state-batterier i premiumbilar redan 2027. De bygger på en sulfidbaserad teknik med en energitäthet på upp till 400 Wh/kg – mer än dubbelt så mycket som i dagens Blade-batterier.
Resultatet? Elbilar som kan köra upp till 1 500 kilometer på en laddning och fylla på ström på bara 12 minuter.

Förutom den imponerande prestandan väntas batterierna bli säkrare och mer hållbara. Genom att ersätta den flytande elektrolyten med ett fast material minskar risken för brand och degradering över tid, skriver 24Tech

Testas redan i prototyper

BYD Seal
The Global Guy / Shutterstock

BYD har redan testat sina nya batterier i sedanmodellen Seal. Men det lär dröja innan tekniken rullar ut i företagets billigare modeller.
Massproduktion väntas först omkring 2030, då kostnaderna för tillverkningen beräknas ha sjunkit tillräckligt för att nå den breda marknaden.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Så förändras elbilsmarknaden

När solid state-batterier blir standard kan elbilar ta ett avgörande kliv förbi bensin- och dieselbilar.
Räckviddsångesten kan bli historia, och snabbladdning på några minuter gör det enklare att resa långt. Samtidigt innebär den högre energitätheten att bilarna blir både lättare och billigare att bygga – en nyckel för att sänka priserna på elbilar.

Mot en ny era

BYD är långt ifrån ensamma i kapplöpningen. Stora tillverkare världen över, från Toyota till Volkswagen, utvecklar liknande batterier. Men BYD:s försprång i massproduktion kan göra företaget till först med att leverera tekniken i stor skala.

Om planerna håller kan vi stå inför ett teknikskifte som gör elbilen både snabbare, billigare och tryggare – och som på sikt kan göra fossilbilen lika föråldrad som förgasaren.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons