E-sport
Marvel Rivals första stora e-sportsturnering avslöjar spelets obalans
När Marvel Rivals Ignite Mid Season Finals avgjordes i Guangzhou fick vi inte bara se världens bästa lag mötas – vi fick också en tydlig bild av hur skev spelets nuvarande meta är. Efter den första internationella LAN-turneringen har både proffs och vanliga spelare börjat ifrågasätta balansen i spelet.

Usa-Pyon / Shutterstock
Från överrepresenterade hjältetyper till rollobalans och problematiska bansystem – kritiken växer mot NetEase, som nu behöver agera för att spelet ska fungera både för e-sport och vardagsspelare.
Duellister dominerar – strategiska roller halkar efter
Enligt E-sports Insider har Marvel Rivals i dagsläget 41 hjältar. Med den senaste nykomlingen Blade är hela 22 av dem duellister – mer än hälften av hela listan. Strategrollen? Bara nio hjältar. Det gör att duellister har ett enormt övertag, särskilt i tävlingssammanhang där fyra hjältar kan bannas och två låsas.
För strategrollen innebär det att en tredjedel av alternativen kan försvinna redan i draftfasen, medan duellister ändå har gott om valmöjligheter. På Reddit beskriver en spelare situationen så här:
"Lag bannar alltid antingen supports eller tanks, och när utbudet är så litet blir det enkelt att tvinga motståndaren till en svagare laguppställning."
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Ovälkomna men nödvändiga val under finalerna
Finalerna bjöd på några oväntade hjältar i rampljuset. En av dem var Jeff the Landshark – en hjälte som efter en ombalansering knappt används längre. Hans framträdande blev ett roligt avbrott för publiken, men i praktiken valdes han ofta av desperation när toppval som Luna Snow och Loki var avstängda.
För duellister var situationen helt annorlunda. Även när stjärnor som Phoenix och Wolverine bannades fanns starka alternativ kvar – Human Torch var en av de mest avgörande hjältarna i flera matcher. Det visar att duellister har en mycket bredare och starkare meta än andra roller.
Brist på balans påverkar hela e-sportscenen
En hälsosam meta innebär att matcher avgörs av lagets samspel och strategi, inte av att samma hjälte i princip garanterar vinsten. Som innehållsskaparen "Flats" uttryckte det:
"Om hela matchen avgörs av en en-mot-en-duell mellan två spelare med samma hjälte, då är den hjälten trasig och metan ohälsosam."
För att skapa mer balans vill många se fler strateg- och tankhjältar, så att bansystemet inte slår så hårt mot vissa roller. I dagsläget finns fler duellister än tankar och supports tillsammans, vilket gör DPS-rollen till det roligaste och mest attraktiva valet för många spelare.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Fler hjältar – men risk för kaos
NetEase har förkortat säsongerna och släpper nu en ny hjälte varje månad. Det är något som ger ett konstant flöde av innehåll, men som också kan göra det ännu svårare att hålla spelet balanserat.
En del föreslår fler banmöjligheter för att möta den växande hjältepölen. Det kan dock förvärra situationen på kort sikt, även om det på längre sikt kan stoppa alltför dominanta lagbyggen. Vissa vill dessutom införa bans i alla spelarnivåer, inte bara i e-sporten, för att skapa en roligare spelupplevelse för alla.
Vägen framåt för Marvel Rivals
Att hitta en perfekt balans är i princip omöjligt, men Ignite-turneringen visade tydligt var problemen ligger. Om NetEase vill att Marvel Rivals ska bli en långsiktigt hållbar e-sporttitel behöver de snabbt åtgärda rollobalansen, ge fler alternativ utanför duellister och skapa ett bansystem som fungerar rättvist.
Annars riskerar spelet att fastna i en ohälsosam meta – både på proffsnivå och för vanliga spelare.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns