Bilar
Dessa elbilar misslyckas i vinterkörning: kolla innan du köper
Här är elbilarna som presterar sämst i vinterkyla – undvik dyra misstag.

Justin Foster / Shutterstock.com
Vintern avslöjar snabbt vilka elbilar som håller måttet och vilka som inte gör det. Kalla temperaturer påverkar inte bara räckvidden, utan även laddhastighet och värmekomfort.
Här är 10 modeller som enligt tester och ägare har tydliga brister i vinterkörning – och som du bör tänka igenom innan du slår till.
Mazda MX-30

Litet batteri och svag vintereffektivitet ger mycket kort räckvidd. Förbrukningen stiger och laddning tar lång tid i kyla.
Honda e

En stilren stadselbil som inte trivs i kyla. Liten batterikapacitet och hög förbrukning när du behöver värme.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Peugeot e-208

Modern design men presterar svagt i frost. Räckvidden faller snabbt, och varmepump saknas ofta i basmodeller.
Opel Corsa-e

Samma tekniska grund som e-208 och samma problem i vintertemperaturer. Inte optimal för körning i kyla.
Renault Zoe

Utan aktiv batterivärme faller Zoe snabbt i räckvidd i kallt klimat. Tidigare populär, men klarar inte dagens vinterkrav.
Mini Electric

Liten och kvick, men inte för vinterkörning. Batteriet räcker inte långt i minusgrader.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Fiat 500e

Tappar mycket räckvidd i kyla och saknar effektiv värmeteknik. Inte lämplig för långkörning vintertid.
Volkswagen e-Up!

Får snabbt problem i kyla på grund av äldre teknik. Räckvidden minskar kraftigt och uppvärmning är ineffektiv.
BMW i3 (tidiga modeller)

Tidiga i3 saknar varmepump och batterihanteringen är inte optimerad för kyla. Tappar räckvidd påtagligt.
Citroën ë-C4

Komfortabel att köra, men dålig effektivitet vintertid. Räckvidden krymper betydligt – provkör i kyla innan du bestämmer dig.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns