Appar
Instagram för iPad kan äntligen bli verklighet – lanseras kanske redan i år
Efter år av väntan ser det nu ut som att en iPad-version av Instagram äntligen är på gång. Här är vad vi vet.

Det har varit en av App Stores mest förbryllande luckor: Instagram, ett av världens mest populära appar, har aldrig haft en riktig version för iPad. I stället har användare fått hålla till godo med iPhone-appen i uppförstorad version. Men nu kan det vara slut på väntan.
Enligt teknikreportern Mark Gurman på Bloomberg testas nu en native Instagram-app för iPad internt på Metas kontor – och utvecklingen går i full fart. Om allt går enligt planerna, kan appen lanseras innan årets slut.
LÄS OCKSÅ: Slipp långa mejltrådar – Gmail visar nu automatiska sammanfattningar
WhatsApp först – nu står Instagram på tur
När Meta nyligen släppte en efterlängtad iPad-version av WhatsApp jublade många. Men det dröjde inte länge innan nästa fråga kom: ”Tack – men när får vi Instagram?”
Och nu verkar svaret vara: snart.
WhatsApp-lanseringen har brutit ett mönster. I åratal har Meta undvikit att skapa iPad-appar för sina största tjänster, trots att det hade varit både logiskt och efterfrågat. Att Instagram äntligen får en anpassad version känns därför som ett genombrott.
LÄS OCKSÅ: Google Discover får nytt utseende – lyfter fram avsändaren tydligare
Har konflikten med Apple hållit tillbaka appen?
Bakom kulisserna har det länge spekulerats om varför Meta – trots sina resurser – har struntat i iPad-stöd. Många pekar på det frostiga förhållandet mellan Mark Zuckerberg och Apples vd Tim Cook.
När Apple kritiserade Metas hantering av användardata under Cambridge Analytica-skandalen, svarade Cook med orden: ”Jag hade aldrig hamnat i den situationen.” Det ska ha tagits personligt av Zuckerberg. Dessutom blev Meta tillfälligt avstängda från Apples utvecklarprogram efter en annan konflikt kring datainsamling via Onavo.
Allt detta kan ha påverkat Metas vilja att göra sina appar bättre på Apple-enheter.
Därför händer det just nu
Enligt Gurman har både tekniska och strategiska faktorer spelat in i den långa väntan. Tidigare har bilder visats i låg upplösning, något som märks tydligare på större skärmar. Men med dagens fokus på högupplöst innehåll, video i bredformat och längre reels, har Instagram förändrats.
LÄS OCKSÅ: Apple rättar till en 25 år gammal detalj – ny knappdesign i M4 MacBook Air
Samtidigt växer konkurrensen. TikTok finns redan på iPad och växer snabbt. Meta har kanske hoppats att TikTok skulle stoppas i domstol – men det ser inte längre lika troligt ut.
Och när allt fler använder iPad för media och surf, känns det mer eller mindre självklart att Instagram måste följa efter.
Slut på undanflykter – nu väntar vi bara på lanseringen
Med både tekniken och marknaden på plats finns det nu få ursäkter kvar. En iPad-version av Instagram är inte längre ett ”nice to have” – det har blivit en nödvändighet för Meta om de vill hålla jämna steg med konkurrenterna och fortsätta växa.
Så – håll ögonen öppna. År 2025 kan bli året då Instagram äntligen hittar hem på iPad.