Följ oss här

Elbilar

Elbilarnas energilögn: Så grön är laddningen egentligen inte

Publicerad

d.

shutterstock.com

1. Den stora missförståelsen

shutterstock.com

Elbilen sågs som klimatets räddning, men verkligheten är mer grå än grön. Produktion, batterier och elnät belastar miljön mer än många inser. Den helt rena transporten finns inte – ännu.

2. Tillverkningen slukar enorma resurser

Shutterstock.com

Att bygga en elbil släpper ut betydligt mer CO₂ än en bensinbil. Batteriproduktionen kräver sällsynta mineraler och energikrevande brytning. Kina och Indonesien står för huvuddelen av råvarorna, ofta med kolkraft som energikälla.

3. Laddningen är inte alltid grön

Shutterstock.com

Även när bilen kör på el beror klimatavtrycket på elens ursprung. I länder som Polen, Tyskland och delar av Sverige kommer laddningen fortfarande delvis från kol och gas. Ju mer nattladdning, desto smutsigare blir elbilen.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

4. Batteriernas dolda klimatavtryck

shutterstock.com

Ett elbilsbatteri kan väga upp till 400 kilo och kräver litium, kobolt och nickel. Varje komponent har sitt eget CO₂-avtryck, och återvinning är fortfarande i sin linda. Den verkliga miljövinsten syns först efter cirka 10 000 mils körning.

5. Infrastrukturens klimatkostnad

Shutterstock.com

De tusentals laddstolparna, kablarna och elnätsutbyggnaden har en egen miljökostnad. Allt måste byggas, drivas och underhållas – och det sker inte utan energi och utsläpp.

6. Elbilen är ändå bättre – på sikt

Mike Mareen / Shutterstock.com

Trots allt är elbilar mer klimatvänliga än fossila alternativ, så länge de körs tillräckligt långt och laddas med ren energi. Den verkliga vinsten beror dock på hur snabbt elproduktionen blir helt förnybar.

7. Nya teknologier utmanar bilden

Foto: jittawit21 / Shutterstock.com

Vätebilar, e-fuels och hybridsystem pressar sig fram som alternativ. Flera forskare menar att en kombination av tekniker ger den mest hållbara lösningen – inte en ensidig satsning på el.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

8. Den gröna illusionen måste omprövas

shutterstock.com

Elbilar är ett steg framåt, men inte slutlösningen. Klimatdebatten behöver ärlighet om energins verkliga ursprung – och ett skifte från symbolpolitik till faktisk omställning.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Hej, jeg hedder Mikkel, jeg er 22 år og arbejder i Tech-afdelingen som skribent og content creator. Jeg går meget op i træning – både løb, styrketræning og alt derimellem. Tidligere har jeg også arbejdet som e-sportstræner, da jeg havde mere fritid.

Annons