Elbilar
Batteriernas livslängd kan femdubblas: Norge kan ha hittat lösningen på elbilens största svaghet

Gordine N / Shutterstock.com
Ett av de största problemen med elbilar har länge varit batteriernas livslängd.
Litium-svavelbatterier har i många år lyfts fram som ett lovande alternativ till dagens litiumjonbatterier – med potential för lägre kostnader, snabbare laddning, högre säkerhet och bättre prestanda.
Utmaningen har dock varit att de slits ut alldeles för snabbt.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Forskare vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) har nu tagit ett viktigt steg mot att lösa det problemet.
De har utvecklat och patenterat en ny beläggningsteknik som kan femdubbla livslängden på litium-svavelbatterier - ett möjligt genombrott för elbilsindustrin.
Det rapporterar vg.hu.
Kemins utmaningar
När litium-svavelbatterier används bildas polysulfider som rör sig mellan anoden och katoden.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Det här gör att batteriet tappar kapacitet mycket snabbare än man skulle önska.
Läs också: Elektriker varnar: Sju hushållsapparater du aldrig ska koppla till en skarvsladd
Forskarna vid NTNU valde att fokusera på separatorn – materialet som skiljer batteriets två poler – istället för att ändra på katoden eller elektrolyten.
Genom att lägga till ett lager kallat HiSep-II på separatorn har de skapat ett slags filter som stoppar de skadliga polysulfiderna, men låter litiumjonerna passera fritt.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Lägre vikt och längre räckvidd
Fördelarna stannar inte vid längre livslängd.
Ett 800-voltsbatteri kan bli över 200 kilo lättare, vilket både förbättrar effektiviteten och ökar räckvidden.
Dessutom är svavel ett billigt och lättillgängligt material, något som kan bidra till lägre produktionskostnader.
Patentet registrerades 2023, och forskarna arbetar nu med att skala upp tekniken för att kunna licensiera den till industrin.
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
Potentialen sträcker sig långt bortom elbilar - tekniken kan även användas för energilagring, flyg och sjöfart.
Vägen mot marknaden
Innan teknologin kan tas i bruk i stor skala krävs omfattande tester och bevis på att den kan produceras både säkert och kostnadseffektivt.
Konkurrensen är dessutom hård.
Kinesiska företag, bland annat Huawei, utvecklar redan nya batteritekniker som sägs kunna ge upp till 3.000 kilometers räckvidd och supersnabb laddning på bara fem minuter.
Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare
Om NTNU lyckas få ut sin lösning på marknaden kan Norge få en nyckelroll i utvecklingen av nästa generations elbilar.
