Elbilar
Tesla i extremkyla: Så mycket batteri går åt för att hålla värmen
Ett unikt test avslöjar hur väl en Tesla klarar att hålla kupén varm i -28 grader.
Hur klarar sig en elbil som lämnas i -28 grader med värmen på i 12 timmar? Det har Youtubern Frozen Tesla testat med sin Tesla Model 3 Long Range från 2024, och resultatet visar att elbilar klarar sig bättre än många tror i extrem kyla.
Test i kanadensisk kyla
Frozen Tesla genomförde sitt test i Kanada där temperaturen låg stadigt runt -28 grader Celsius. Han parkerade sin Tesla utomhus och lät bilen stå stilla i 12 timmar med värmen inställd på över 20 grader. För att göra testet ännu mer realistiskt använde han också sätesvärmare, värme i ratten och radion var på, skriver CarUp.
– Målet var att se hur mycket batteri som går åt i en nödsituation där man är strandsatt i bilen, säger Frozen Tesla.
När testet startade hade Teslan 66 procent batterikapacitet.
Resultatet timme för timme
Efter den första timmen hade endast tre procent av batteriet förbrukats, och bilen var fortfarande varm och behaglig.
– Oj, här inne är det varmt och skönt, säger Frozen Tesla i sin video.
Efter tre timmar hade batteriet tappat totalt tio procent. Därefter lämnade han bilen och gick för att sova.
När han återvände 12 timmar efter testets början hade Teslan kvar 29 procent av batteriet. Det innebar att endast 36 procent av batteriets kapacitet hade använts för att hålla bilen varm under hela perioden.
Slutsatser från testet
– Den förbrukade ungefär tre procent av batteriet per timme, vilket är imponerande med tanke på att det var -28 grader ute, konstaterar Frozen Tesla.
Testet visar att en Tesla kan hålla värmen i extrem kyla under lång tid utan att batteriet tar slut. Detta går emot vanliga uppfattningar om att elbilar är olämpliga i situationer där man är strandsatt i kyla.
Vad betyder detta för elbilar i kyla?
Resultaten från testet kan lugna skeptiker som ifrågasätter elbilars prestanda i kalla klimat. Med rätt batterikapacitet och energieffektiva funktioner kan elbilar som Tesla visa sig vara både tillförlitliga och praktiska, även under extrema förhållanden.
– Det här resultatet visar att du kan vara strandsatt i en elbil i 12 timmar i extremkyla och fortfarande ha power i batteriet kvar, avslutar Frozen Tesla.
Med detta test visar Tesla att elbilar inte bara är miljövänliga, utan också kan hantera tuffa utmaningar som nordiskt klimat.