Elbilar
Myter om elbilars batterier: och vad som egentligen stämmer
Tror du på disse elbil-mytene? Her er fakta som kan overraske deg.

Francisco Zeledon / Shutterstock.com
Batteriet är elbilens hjärta – men också den mest missförstådda delen. Många myter och halvsanningar sprids i sociala medier, artiklar och diskussioner. Här är 10 vanliga påståenden om elbilsbatterier – och vad som faktiskt gäller.
Batteriet måste bytas efter några få år

De flesta elbilsbatterier håller 10–15 år eller mer. Många klarar över 30 000 mil utan större kapacitetsförlust – särskilt med rätt laddning och underhåll.
Snabbladdning förstör batteriet direkt

Snabbladdning sliter lite mer än långsam laddning, men dagens batterihantering skyddar effektivt. Att snabbladda ibland är ingen fara.
Elbilar tappar räckvidd väldigt snabbt

Batterier degraderas över tid, men oftast långsamt. De flesta bilar tappar bara runt 10–15 % kapacitet efter flera års användning.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Kyla förstör batteriet

Kalla temperaturer minskar tillfälligt batteriets prestanda – men påverkar inte livslängden. Räckvidden återställs när temperaturen stiger, och moderna elbilar har förvärmning.
Man får aldrig ladda till 100 %

Det stämmer inte helt. De flesta bilar har skyddssystem som gör att full laddning inte är skadlig – så länge det inte sker varje gång.
Tomt batteri betyder att det är förstört

Att köra batteriet helt slut ibland är inte farligt. Riskerna kommer först vid upprepade djupa urladdningar.
Alla batterier är likadana

Nej – batterier skiljer sig i kemi, kylning och mjukvara. Vissa håller längre än andra beroende på tillverkare och modell.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Laddning nattetid är dåligt

Tvärtom – nattladdning kan vara bättre. Lägre temperaturer och lägre nätbelastning gör det mer skonsamt för batteriet.
Batteriet kan explodera

Extrema fall har förekommit, men risken är mycket låg. Faktum är att batteribränder är mindre vanliga än bensinbränder, tack vare säkerhetssystem.
Gamla batterier är värdelösa

Även gamla batterier kan användas – antingen i bilen med kortare räckvidd eller som energilager till exempelvis solceller.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns