Mobiler
Sony vägrar ge upp – vill satsa vidare på Xperia trots svikande försäljning
Trots rykten om tillbakadragande försvarar Sony sin mobilverksamhet: ”Xperia är fortfarande viktig för oss”

Foto: MereMobil.dk
Xperia har liten marknadsandel – men Sony håller fast vid sitt varumärke
Sony har förlorat mark på flera håll i världen – inte minst i USA och Europa. Trots detta vill bolaget inte släppa taget om sina Xperia-smartphones. Under företagets senaste finansiella presentation betonade finanschefen Lin Tao att mobilverksamheten fortfarande är en viktig del av Sonys strategi, det skriver 9to5Mac.
Tekniken viktigare än produkterna
I presentationen, som bland annat rapporterades av CNET Japan, sa Tao att kommunikationsteknik är något Sony har utvecklat under lång tid – och att det även gäller deras mobiltelefoner. Han tillade att tekniken även används i andra delar av verksamheten än just smartphones, vilket antyder att Sony ser ett bredare värde i den tekniska utvecklingen bakom Xperia.
Tufft läge på marknaden
Xperia-mobilerna utgör i dag bara en liten del av den globala mobilmarknaden. Dessutom har rykten cirkulerat om att Sony planerar att dra ned sin försäljning i Europa. Företaget har även tappat mark i hemlandet Japan och till stor del lämnat den amerikanska marknaden. Tidigare i år upphörde även tillverkningen av egna mobiltelefoner.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
"Vi vill fortsätta att värna om smartphoneverksamheten"
Trots bakslagen håller Sony fast vid sitt budskap: man har inga planer på att överge Xperia. Lin Tao slog fast att mobilverksamheten fortfarande är en del av ett “mycket viktigt affärsområde” för företaget – och att man vill fortsätta att satsa på den, även om fokus kanske skiftar mer mot teknik än massmarknad.
Ett varumärke i skymundan – men inte avskrivet
Sony visar inga tecken på att helt överge sin mobilverksamhet. Trots vikande försäljning och minskad närvaro internationellt, signalerar ledningen att Xperia fortsatt har en roll inom koncernen – även om det kanske handlar mer om teknisk utveckling än konsumentförsäljning.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna