Följ oss här

Elbilar

Därför vägrar verkstäderna att laga dessa elbilar

Verkstaden kanske säger nej – dessa elbilar vill många inte röra.

Publicerad

d.

Foto: M. Knijnenburg / Shutterstock.com

Allt fler svenska verkstäder tackar nej till vissa elbilar. Det handlar inte om ovilja, utan om brist på reservdelar, särskilt verktyg, säkerhetsutbildning och ibland ekonomisk risk.

Här är 10 elbilar som mekaniker ofta undviker – något du definitivt bör veta innan du köper begagnat.

Tesla Model S (äldre modeller)

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Komplex teknik och brist på originaldelar gör det svårt för fristående verkstäder att utföra reparationer. Tesla begränsar dessutom tredje parts tillgång till serviceplattformar.

Renault Zoe

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Zoe kräver auktoriserade tekniker för flera typer av jobb, bland annat vid batteriarbete. Dokumentation och reservdelar är svåra att få tag i för oberoende aktörer.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Nissan Leaf (generation 1)

Foto: Karlis Dambrans / Shutterstock.com

Trots att Leaf är vanlig, kräver batteribyten och felsökning tillgång till Nissans egna system. Det skrämmer bort många mindre verkstäder.

BMW i3

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

Kolfiberkaross och avancerad elteknik gör att specialutbildning krävs. Utan tillgång till BMW:s tekniska system tackar många nej.

Peugeot e-208 / Opel Corsa-e (tidiga modeller)

Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Delar teknik som kräver koppling till Stellantis system för felsökning. Många verkstäder har inte tillgång, och problembilar prioriteras bort.

Fiat 500e (USA-import)

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Den amerikanska modellen såldes aldrig officiellt i Sverige. Därför finns begränsad tillgång till reservdelar och instruktioner, vilket gör bilen svår att serva.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Kia Soul EV (före 2020)

Foto: KIA

Äldre versioner kräver specialverktyg och batterikunskap som inte alla verkstäder har. Vissa delar måste dessutom beställas långväga.

Jaguar I-PACE

Foto: Jaguar

Avancerade högspänningssystem och begränsad öppenhet från tillverkaren gör att verkstäderna enbart erbjuder enklare service. Garantirisker avskräcker många.

Chevrolet Bolt (importmodell)

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Dessa USA-importerade modeller har ofta ingen svensk reservdelsbas. Verkstäder tvekar därför att ta ansvar för reparationer.

Toyota bZ4X

Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

En ny modell som redan orsakat problem med mjukvara och laddning. Verkstäder saknar ofta erfarenhet och tillgång till Toyotas system.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons