Följ oss här

Elbilar

Elbilarna som skuffar: sämst räckvidd i verkliga tester

Tänker du köpa elbil? Här är modellerna som inte håller vad de lovar.

Publicerad

d.

Foto: thefilipstehlik / Shutterstock.com

Räckvidden får ofta mycket fokus i elbilarnas marknadsföring – men vad visar tester i verkligheten? Här är 10 modeller som har presterat sämst i oberoende tester, där körförhållanden och temperaturer spelar stor roll.

Om du funderar på elbil – se upp för dessa modeller.

Mazda MX-30

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

SUV:en ser lovande ut på papperet med 200 km räckvidd, men i verkliga tester hamnar den ofta under 160 km. För kallt klimat och långa sträckor är det ett problem.

Honda e

Foto: AizuddinRazakphotography / Shutterstock.com

En snygg retrobil för stadskörning, men batteriet räcker bara till cirka 140–150 km i verkligheten – betydligt mindre än de utlovade 210 km.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Mini Cooper SE Electric

Foto: Florenc.Elezi / Shutterstock.com

Ger mycket körglädje, men räckvidden i praktiken är omkring 160 km. För en bil i denna prisklass är det ett tydligt minus.

Smart EQ ForTwo

Foto: Anzheni / Shutterstock.com

En liten bil för korta turer med officiell räckvidd på 130 km. Men verkligheten visar ibland så lite som 100 km – då får du planera resan noga.

BMW i3 (60Ah och 94Ah)

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

Tidiga modeller av i3 har små batterier. Den minsta varianten når knappt 120 km i normalt väder. Tekniken är numera föråldrad.

Fiat 500e (USA-version)

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Den amerikanska modellen importeras fortfarande, men ger bara cirka 130–140 km i praktiken. Många köper den billigt begagnad och blir förvånade över batteriets kapacitet.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Renault Twingo Electric

Foto: Santi Rodriguez / Shutterstock.com

Denna lilla elbil har lovande siffror på 190 km, men verkliga tester visar omkring 140 km. Motorväg och kyla får den att tappa snabbt.

Peugeot e-208 (innan 2022-uppdateringen)

Foto: supergenijalac / Shutterstock.com

Tidigare versioner lider av svag räckvidd i kyla. Testpersoner når ofta bara 250 km trots WLTP-påståendet om 340 km.

Opel Corsa-e (före facelift)

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Bygger på samma teknik som e-208 och har liknande svagheter. I verkliga förhållanden klarar den ofta inte mer än 240 km.

Citroën ë-C4 (tidiga modeller)

Foto: Citroën

En bekväm bil men den använder samma teknik som Peugeot och Opel. Den verkliga räckvidden ligger ofta runt 230–250 km – långt från det reklamen säger.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons