Följ oss här

Elbilar

Automatlådor som sviker tidigt: känn till modellerna med störst problem

Här är bilarna där automatlådan sviker tidigt – undvik en dyr överraskning!

Publicerad

d.

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Automatlåda ska ge komfort och trygghet – men i flera populära bilmodeller är verkligheten en annan. Här är listan över bilar där automatlådan sviker tidigare än väntat och ofta leder till mycket dyra reparationer.

Känn till bilarna innan du köper begagnat så du slipper dyra överraskningar.

Ford Focus Powershift

Foto: Tomasz Warszewski / Shutterstock.com

Powershift-lådan i Ford Focus har haft stora problem, särskilt i årsmodeller från tidiga 2010-talet. Kopplingar och mekatronikenheter havererar ofta före 10 000 mil.

Volkswagen Passat DSG

Foto: Art of pixels / Shutterstock.com

Volkswagens DSG-lådor är avancerade men har kända problem, särskilt 7-växlade versioner med torrkoppling. Slitage märks tidigt med hårda växlingar och kostsamma reparationer.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Audi A4 Multitronic

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Audi A4 med Multitronic är känd för dyra fel i variator och styrbox. Problemen visar sig ofta redan före 15 000 mil och överraskar många ägare.

BMW X5 automatlåda (E70)

Foto: BMW

E70-generationens X5 har återkommande fel på automatlådan. Dåligt oljebyte och svaga komponenter ger problem tidigt – reparationerna är både dyra och komplicerade.

Opel Insignia 2.0 CDTi automatlåda

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Insignia diesel med automatlåda har problem med oljeläckage och slitna ventiler. Många ägare märker problemen redan vid 12 000 mil.

Nissan Qashqai CVT

Foto: Everyonephoto Studio / Shutterstock.com

Nissans CVT-lådor i Qashqai har problem med rem och styrbox. Skador uppstår ofta tidigt och leder till kostsamma och besvärliga reparationer.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Peugeot 3008 EAT6

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Peugeots 6-stegade automatlåda har problem med hårda växlingar och slitage på solenoider. Problemen märks ofta tidigare än väntat.

Range Rover Evoque automatlåda

Foto: Sue Thatcher / Shutterstock.com

Evoque med automatlåda drabbas av fel på lådans elektronik och ventiler. Det leder till dyra verkstadsräkningar, ofta före 12 000 mil.

Skoda Octavia DSG

Foto: Skoda

Skoda Octavia med DSG-låda lider av samma problem som VW: Kopplingar och mekatronik havererar ofta vid låg körsträcka.

Volvo V70 automatlåda (Geartronic)

Foto: Volvo

Volvo V70 med Geartronic från vissa årsmodeller har problem med oljekvalitet och slitage på ventilhuset. Problemen dyker ofta upp före 15 000 mil och kräver omfattande verkstadsarbete.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Annons