Elbilar
Startproblem frusna dörrar och strömproblem: elbilarna som misslyckas i kylan
Här är elbilarna som inte klarar vintern – frusna dörrar, dålig värme och kort räckvidd.

Vintrarna sätter elbilarnas svagheter på prov. Minusgrader påverkar batteriprestanda, dörrmekanismer och kupékomfort. Vissa modeller har fått kritik för problem med långsam uppstart, dålig värme och fastfrusna detaljer.
Här är 10 elbilar som haft det tuffast i vinterförhållanden enligt tester och ägare.
Tesla Model 3

Flera ägare har rapporterat frusna dörrhandtag och speglar. Värmepumpen har dessutom krånglat i kyla.
Volkswagen ID.3

Värmeprestandan i kupén brister i minusgrader. Bilens system startar långsamt, och batteriet förlorar snabbt räckvidd.
Läs också: TEST: Roborock Saros 10 – elegant och kraftfull städrobot
Renault Zoe

Har ofta en enkel kupévärmare utan varmepump. Laddning och värmefunktioner blir opålitliga i frost.
Hyundai Kona Electric (före 2021)

Många ägare har noterat låg värmeeffekt och slöa batterireaktioner vid kyla.
BMW i3

Räckvidden faller påtagligt vid kallt väder. Dessutom fryser dörrar och handtag lätt fast.
Peugeot e-208

Användare rapporterar frusna dörrar och ineffektiv värmepump vid frost.
Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3
Fiat 500e

Klen isolering och svag kupévärmare gör bilen trögstartad och kall under vintermånaderna.
Nissan Leaf (före 2018)

Saknar aktiv batterivärme, vilket ger låg prestanda och kraftig räckviddsminskning i kyla.
Kia Soul EV (före 2020)

Klagomål på immiga rutor, fukt och svag kupévärme i kallt klimat.
Opel Corsa-e

Värmepumpen är ineffektiv vid minusgrader, och bilen drar mycket ström för uppvärmning.
Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot
Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra