Följ oss här

Elbilar

Startproblem frusna dörrar och strömproblem: elbilarna som misslyckas i kylan

Här är elbilarna som inte klarar vintern – frusna dörrar, dålig värme och kort räckvidd.

Publicerad

d.

Vintrarna sätter elbilarnas svagheter på prov. Minusgrader påverkar batteriprestanda, dörrmekanismer och kupékomfort. Vissa modeller har fått kritik för problem med långsam uppstart, dålig värme och fastfrusna detaljer.

Här är 10 elbilar som haft det tuffast i vinterförhållanden enligt tester och ägare.

Tesla Model 3

Foto: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com

Flera ägare har rapporterat frusna dörrhandtag och speglar. Värmepumpen har dessutom krånglat i kyla.

Volkswagen ID.3

Foto: Shutterstock.com

Värmeprestandan i kupén brister i minusgrader. Bilens system startar långsamt, och batteriet förlorar snabbt räckvidd.

Läs också: TEST: Roborock Saros 10 – elegant och kraftfull städrobot

Renault Zoe

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Har ofta en enkel kupévärmare utan varmepump. Laddning och värmefunktioner blir opålitliga i frost.

Hyundai Kona Electric (före 2021)

Photo: Hyundai

Många ägare har noterat låg värmeeffekt och slöa batterireaktioner vid kyla.

BMW i3

Foto: The Global Guy / Shutterstock.com

Räckvidden faller påtagligt vid kallt väder. Dessutom fryser dörrar och handtag lätt fast.

Peugeot e-208

Peugeot,E-208,Electric,Car,At,The,Brussels,Autosalon,European,Motor
Foto: VanderWolf Images / Shutterstock.com

Användare rapporterar frusna dörrar och ineffektiv värmepump vid frost.

Läs också: Hörlurar i världsklass | Test av Bowers & Wilkins Px7 S3

Fiat 500e

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Klen isolering och svag kupévärmare gör bilen trögstartad och kall under vintermånaderna.

Nissan Leaf (före 2018)

Lafayette,-,August,10,,2024:,Nissan,Leaf,Sv,Plus,Ev
Foto: Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Saknar aktiv batterivärme, vilket ger låg prestanda och kraftig räckviddsminskning i kyla.

Kia Soul EV (före 2020)

Foto: KIA

Klagomål på immiga rutor, fukt och svag kupévärme i kallt klimat.

Opel Corsa-e

Foto: Gabriel Nica / Shutterstock.com

Värmepumpen är ineffektiv vid minusgrader, och bilen drar mycket ström för uppvärmning.

Läs också: TEST I Mova V50 Ultra är en imponerande städrobot

Läs också: Det här är toppen av vikbara telefoner | Test av Motorola Razr 60 Ultra

Annons