Följ oss här

Elbilar

Dessa begagnade elbilar har dolda batteriproblem: så avslöjar du dem innan köpet

Dolda batteriproblem i begagnade elbilar kan bli dyra – lär dig känna igen varningssignalerna.

Publicerad

d.

Ett slitet eller defekt batteri är den dyraste fallgropen för begagnade elbilar. Ändå missar många köpare tydliga varningssignaler. Enligt verkstäder och bilägare finns det modeller som oftare drabbas av batterislitage, cellfel och överhettning.

Här är 10 elbilar som bör granskas extra noggrant – och hur du kan kontrollera batteriets hälsa.

Nissan Leaf (före 2018)

Foto: Best Auto Photo / Shutterstock.com

Saknar aktiv kylning, vilket snabbar på slitaget. Äldre modeller tappar ofta räckvidd oväntat snabbt. Kontrollera batterikapacitet.

Renault Zoe (före 2020)

Foto: H.E. Group Ltd / Shutterstock.com

Batterihyra var vanligt, och många rapporter visar kapacitetsfall. Fråga om historik och begär batterirapport.

Läs också: Testa det här smarta knepet med strömknappen – alla Samsung-telefoner kan göra det

BMW i3 (2013–2017)

Foto: RYosha / Shutterstock.com

Tidiga versioner har batterier med begränsad livslängd. Fallande räckvidd är vanligt efter några år.

Tesla Model S (före 2016)

Foto: Veyron Photo / Shutterstock.com

Trots avancerad teknik rapporteras problem med överhettning och cellfel. Batterirapport är ett måste.

Kia Soul EV (2014–2019)

Foto: KIA

Många rapporter om snabba degraderingar och laddproblem. Var vaksam på långsam laddning och minskad räckvidd.

Volkswagen e-Golf (före 2018)

Foto: Volkswagen

Har inte tillräcklig kylning, vilket påverkar batteriets livslängd. Sommarslitage är vanligt.

Läs också: Nintendo Switch 2 är en fin uppgradering – men inte utan missar | Recension

Chevrolet Bolt EV (2017–2019)

Foto: Chevrolet

Modellen har varit föremål för återkallelser på grund av brandrisk. Kontrollera att batteriet är utbytt.

Hyundai Ioniq Electric (före 2020)

Foto: Mike Mareen / Shutterstock.com

Känd för cellobalans och räckviddsproblem. Uppmärk batterifällor som laddningsproblem och kapacitetsfall.

Peugeot iOn / Citroën C-Zero

Foto: emirhankaramuk / Shutterstock.com

Teknik som åldras snabbt. Batteristatus speglar inte alltid verklig räckvidd, även vid låg mätarnivå.

Mitsubishi i-MiEV

Foto: Dong liu / Shutterstock.com

Delar teknik med ovanstående. Tappar ofta räckvidd trots få körda mil. Batteritest bör alltid krävas.

Läs också: Motorola Edge 60 Pro | Test

Läs också: Bill Gates avslöjade för 12 år sedan att Windows mest kända tangentkombination egentligen var ett misstag

Annons