Elbilar
Huawei: Batterier med 3 000 km räckvidd och 5 minuters laddningstid?
Fastfasbatterierna påstås leverera revolutionerande prestanda.

Aldrig tidigare har sådana siffror utlovats. Från Kina kommer nu nyheten att elektronikjätten Huawei, som bara varit aktiv inom elbilsbranschen i fem år, har lämnat in en patentansökan för sulfidbaserade solid state-batterier (fastfasbatterier) som sägs kunna ge upp till 3 000 kilometers räckvidd och laddas på bara 5 minuter.
Detta skulle enligt uppgift vara möjligt tack vare en energitäthet på mellan 400 och 500 Wh/kg, vilket är två till tre gånger högre än traditionella litiumjonbatterier. Denna avancerade teknik påstås dessutom erbjuda bättre elektrokemisk stabilitet, ökad säkerhet och längre livslängd.
Naturligtvis handlar det i dagsläget om teoretiska siffror och framtidsvisioner – dagens laddinfrastruktur och bilarnas inbyggda laddsystem klarar inte att stödja sådana värden. Ändå väcker nyheten stor uppmärksamhet i fordonsvärlden, där både entusiaster och experter visar intresse – samtidigt som utvecklingstakten hos de kinesiska företagen väcker viss oro.
Huawei är dock långt ifrån ensamt. Nyligen rapporterades att även Xiaomi utvecklar batterier med liknande kemi, där räckvidder upp till 1 200 km och laddning på 10 minuter nämns.
Samtidigt fortsätter batterijätten CATL – en erfaren aktör på marknaden – med sina projekt inom fastfasbatterier, som förväntas lanseras senast 2027. Andra kinesiska företag, som Gotion, arbetar med batterier på 350 Wh/kg, och Beijing WeLion har redan startat småskalig produktion.
Kinesiska företag står i dag för 36,7 % av alla globala patentansökningar inom området för solid state-batterier. Men trots framstegen återstår stora hinder – inte minst de höga produktionskostnaderna på 10 000 yuan per kWh (cirka 12 100 kronor), vilket gör storskalig användning svår i nuläget. Därför menar vissa experter att den närmaste framtiden snarare tillhör litiumjärnfosfat (LFP), som erbjuder en bättre balans mellan kostnad, säkerhet och hållbarhet.