Följ oss här

Elbilar

Tesla har knäckt batterikoden – sänker kostnaderna med egen tillverkning

Fem år efter löftet: Nu fungerar Teslas revolutionerande batteriteknik – och produktionen växlar upp i både USA och Europa.

Publicerad

d.

Tesla
Hadrian / Shutterstock

Från löfte till verklighet – nu fungerar tekniken

När Tesla under sin Battery Day mitt under pandemin 2020 presenterade sina nya 4680-celler, lovade man billigare batterier och en helt ny tillverkningsmetod. Målet var att kapa kostnaderna med 50 procent – men vägen dit blev krokig. Tekniken med så kallad “dry coating” visade sig svår att skala upp, och produktionen led länge av stora förluster på grund av defekta elektroder.

Problemet: Katoden höll inte måttet

En av de största utmaningarna var att applicera det hårda materialet på katoden utan att skada valsarna i maskinerna. Trots flera års utveckling lyckades Teslas ingenjörer bara delvis – anoderna kunde tillverkas med den nya tekniken, men katoderna fick man köpa in från LG och kinesiska tillverkare som använde traditionell våtmetod, det skriver Tesla Club Sweden

Elon Musks ultimatum förändrade allt

När projektets tidigare chef Drew Baglino lämnade sin post i april 2024, gav Elon Musk ett tydligt besked: Lös katodproblemet innan årets slut – annars läggs projektet ner. Det blev startskottet för en intensiv slutspurt, där teamet testade en ny metod som hanterar problemen först efter valsning. Tecken på framsteg kom redan under sommaren, då Tesla började byta ut produktionsutrustning och drastiskt minskade inköpen av färdiga katoder.

LÄS OCKSÅ: Samsung och ChatGPT: AI-revolutionen når TV-skärmen

Officiellt genombrott: Billigare än konkurrenterna

Nu bekräftar Teslas nya batterichef Michael Guilfoy på LinkedIn att genombrottet är ett faktum. Teamet i Texas har i slutet av 2024 lyckats ta fram ett batteri som inte bara håller hög kvalitet – det är dessutom det billigaste Tesla någonsin producerat per kWh. Eftersom katoden står för cirka 35 procent av kostnaden i en battericell, innebär detta stora besparingar.

2025: Mer effektiv produktion på gång

Enligt Guilfoy har Tesla bara börjat. Under 2025 planerar företaget att rulla ut fullskalig produktion av torra elektroder – något som väntas göra batterierna ännu mer prisvärda. Målet är tydligt: storskalig tillverkning av billiga, effektiva batterier som kan ge Tesla ett övertag gentemot konkurrenterna.

LÄS OCKSÅ: Musk styr med järnhand – techbranschen vågar inte protestera

Europeisk tillverkning på gång – fabriken i Berlin återaktiveras

Men det är inte bara i Texas som Tesla växlar upp. Nu söker företaget även batteripersonal i Tyskland, där man redan 2021 byggde en batterifabrik intill bilproduktionen utanför Berlin. Fabriken blev dock stående när USA:s Inflation Reduction Act förde resurserna hem till amerikansk produktion. Men nu är det full fart igen – Tesla rekryterar både processingenjörer och tillverkningspersonal.

Snart i din bil? Teslas egna batterier kan nå Europa

Det här betyder att de Model Y-bilar som säljs i Sverige snart kan vara utrustade med Teslas egenutvecklade 4680-celler. Efter fem års utveckling tycks Elon Musks batteridröm äntligen ha blivit verklighet – med massproduktion i sikte, både i USA och Europa.

"Håller koll på tekniken, innovationerna och nyheterna som förändrar världen – och delar det viktigaste med dig. Kort, koncist och alltid aktuellt."

Annons