Följ oss här

Datorer & mjukvara

iMac: Datorn som räddade Apple – och förändrade allt

Historien om hur en färgglad dator banade väg för iPod, iPhone och Apples storhetstid.

Publicerad

d.

iMac Bondi Blue

Apple var nära konkurs

I slutet av 1990-talet var Apple ett företag i kris. Deras datorer var förvirrande, för dyra och tekniskt utdaterade. Macintosh Performa-serien var ett virrvarr av modeller, och försöket att licensiera Mac OS till andra tillverkare slog tillbaka. När Steve Jobs återvände till Apple 1997 stängde han ner klonprogrammet, skrotade Performa-datorerna och säkrade ett oväntat avtal: Microsoft investerade 150 miljoner dollar i Apple.

iMac Bondi Blue
Stephen Hackett / Wiki Commons

LÄS OCKSÅ: Apple Watch får superkrafter – kamera och AI ska förändra allt

Planen som aldrig blev av

Tanken var först att skapa en nätverksdator, Macintosh NC, som skulle vara billig och helt beroende av internet – likt dagens Chromebooks. Men det var för tidigt. Internet var långsamt och opålitligt, och projektet lades ner. Apple behövde något annat – något nytt.

iMac föds: Enkel, snygg och färgglad

I maj 1998 visade Steve Jobs upp iMac – en helt ny typ av dator. Den lanserades i augusti för 1 299 dollar, och stack ut direkt. Allt var inbyggt i ett färgglatt, halvgenomskinligt skal i ”Bondi Blue”. Den hade CD-läsare, modem och ett modernt G3-chip. Namnet “iMac” syftade på internet, men Jobs sa att ”i” också stod för individ, instruktion, information och inspiration.

Steve_Jobs
Shutterstock

Designen som förändrade allt

iMac såg inte ut som andra datorer. Den var formad som ett ägg, inspirerad av godis och heminredning. Apples nya designchef, Jony Ive, ville skapa något lekfullt och välkomnande – långt ifrån dåtidens gråa klossar. Datorn hade inbyggda högtalare, bara en USB-port (ingen diskettläsare!) och en rund mus som liknade en hockeypuck. Musen fick hård kritik, men resten av datorn älskades, skriver TechSpot

iMac Bondi Blue
Stephen Hackett / Wiki Commons

LÄS OCKSÅ: Apple uppdaterar HomePod mini för första gången på fem år

Ett vågat steg mot framtiden

Att ta bort diskettläsaren var ett djärvt beslut – folk var arga. Men Apple ville driva utvecklingen framåt. Istället satsade man på CD-skivor och USB. Två år innan USB-minnen blev vanliga var iMac redan förberedd. Det här var typiskt Apple: gå före, även om det svider.

Försäljningssuccé direkt

På bara fem månader såldes 800 000 iMacs – en otrolig siffra. Reklamkampanjer med Jeff Goldblums röst lyfte fram enkelheten och designen. En tredjedel av köparna hade aldrig haft dator förut. Apple stämde till och med två konkurrenter som härmade färgvalet.

iBook och trådlöst internet

iMacs arv levde vidare i iBook, som kom 1999 – en bärbar dator i liknande stil. Den blev den första konsumentdatorn med Wi-Fi, via Apples egen AirPort-router. Det var början på trådlös frihet – långt före andra tillverkare.

Redesign och framtidstänk

iMac utvecklades snabbt. 1999 kom en mindre modell med FireWire-port. 2002 släpptes iMac G4 – med LCD-skärm på en böjlig arm, monterad på en rund bas. Jobs ville undvika kablar och skapa något vackert. Men när större modeller kom, blev konstruktionen för tung och klumpig.

iPod-eran förändrar Apple

2004 kom iMac G5 – platt, vit och inspirerad av iPod. Apple var nu mer känt för musikspelare än datorer. Datorn var extremt tunn, och Jobs visade den inte ens själv – istället fick marknadschefen Phil Schiller ta över.

Från dator till ikon

När iPhone kom 2007 bytte iMac stil igen – nu i aluminium med svart ram. 2012 försvann CD-enheten. Och 2021, med Apples egna M-chip, kom en ny iMac i flera färger. Den var tunnare än någonsin – bara 11,5 mm – och bar tydligt på arvet från G3.

En idé som lever vidare

iMac G3 räddade Apple. Men ännu viktigare: den visade världen att teknik kan vara snygg, enkel och rolig. Det är samma filosofi som gjort iPhone, iPad och andra Apple-produkter så framgångsrika. Allt började med en blå plastdator – och ett stort steg mot framtiden.

"Håller koll på tekniken, innovationerna och nyheterna som förändrar världen – och delar det viktigaste med dig. Kort, koncist och alltid aktuellt."

Annons