Elbilar
Tyst men trygg – elbilar utgör ingen större trafikfara
Elbilar är tystare än bensin- och dieselbilar, särskilt vid låga hastigheter. Men innebär det att de utgör en större risk för fotgängare och cyklister? En ny analys från Vägverket visar att oron är obefogad.

Ingen ökad olycksrisk med elbilar
Farhågor har funnits om att elbilar skulle vara farligare för oskyddade trafikanter och svårare att hantera i svåra väderförhållanden. Men enligt den nya studien finns inget som tyder på att elbilar bidrar till fler olyckor. Vägverket i Danmark har gjort denna analys.
Analysen, som granskar alla polisrapporterade olyckor med elbilar och laddhybrider mellan 2019 och 2023, visar att elbilar inte är överrepresenterade i olycksstatistiken.
En schweizisk studie utförd av försäkringsbolaget Axa indikerade att elbilar är inblandade i 50 procent fler olyckor än andra bilar, delvis på grund av deras omedelbara vridmoment vid start. Det är viktigt att notera att denna ökning främst gäller materiella skador på fordonen och inte nödvändigtvis personskador, skriver Automotorsport.se
LÄS OCKSÅ: Branschlarm: Tesla sjunker i värde – här är varför
Svenska försäkringsbolag har inte rapporterat en liknande ökning av olyckor med elbilar. Det är därför oklart om den schweiziska studiens resultat är direkt överförbara till svenska förhållanden. För en mer omfattande förståelse av elbilars säkerhet i Sverige skulle ytterligare studier och data behövas som de har gjort i Danmark.
Tystnad är inte en säkerhetsrisk
En vanlig uppfattning är att elbilar, på grund av sin låga ljudnivå, skulle utgöra en större fara i trafiken. Men enligt undersökningen står elbilar och laddhybrider för 5 procent av olyckorna med fotgängare – en andel som motsvarar deras andel av den totala bilflottan.
Samma mönster syns vid olyckor med cyklister, där elbilar inte är överrepresenterade. Inte heller finns det någon ökad risk för att elbilar skulle vara oftare inblandade i singelolyckor vid dåligt väder.
LÄS OCKSÅ: Xiaomi SU7 i Europa? Teknikjätten avslöjar sina elbilsplaner
En faktor som kan påverka säkerheten är att elbilar i genomsnitt är nyare än traditionella bilar och därför ofta har mer avancerade säkerhetssystem. Det kan till och med betyda att elbilar bidrar till en ökad trafiksäkerhet.
Vem kör elbil – och vilka är inblandade i olyckor?
Studien visar att förare i åldersgruppen 35–54 år oftare är inblandade i olyckor med elbilar än yngre förare mellan 18 och 24 år. En trolig förklaring är att elbilar fortfarande har en högre inköpskostnad och därför är vanligare bland äldre bilägare.
– ”Det är positivt att vi nu har tydliga siffror som visar att elbilar inte innebär en större risk för cyklister och gående än andra bilar. Det har länge varit en missuppfattning som bromsat en nödvändig omställning av fordonsflottan,” säger transportminister Thomas Danielsson.
Vägverkets analys av data från 2019–2023 slår därmed hål på flera myter och visar att det framför allt är förarbeteende och ouppmärksamhet som orsakar olyckor – oavsett drivmedel.