Följ oss här

Teknologi

Uber Eats tar upp kampen i luften – testar matleveranser med drönare

Uber Eats planerar att börja leverera mat med drönare i USA innan årets slut. Tanken är att beställningar ska kunna nå kunder på bara några minuter, samtidigt som trafiken på vägarna minskar och utsläppen blir lägre.

Publicerad

d.

UBER

DenPhotos / Shutterstok

Samarbetar med israeliskt drönarbolag

Uber har inlett ett samarbete med Flytrex, ett Tel Aviv-baserat företag som redan används av både Walmart och DoorDash för liknande tjänster. Flytrex är ett av endast fyra bolag som fått godkännande av den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA att flyga drönare bortom pilotens synfält, så kallad BVLOS.

Enligt bolaget har Flytrex redan genomfört över 200 000 drönarleveranser i USA. Genom samarbetet hoppas Uber Eats kunna erbjuda kunder ännu snabbare leveranser, samtidigt som kostnaderna hålls nere, det skriver TechSpot

Ny fas för Uber Eats

"Autonom teknik förändrar både mobilitet och leveranser i rekordfart," säger Sarfraz Maredia, chef för Autonomous Mobility and Delivery på Uber. "Med Flytrex tar vi nästa steg och skalar upp drönarleveranser inom Uber Eats, med fokus på både hastighet och hållbarhet."

Målet är att om pilotprojektet blir framgångsrikt, expandera drönartjänsten till fler delar av USA.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Inte första gången Uber testar drönare

Uber har tidigare experimenterat med drönarleveranser. Redan 2019 lanserades satsningen Uber Elevate, där Uber Eats ingick som en del av planen för flygande transporter. Då användes särskilda avlämningszoner och fordon med QR-koder där drönarna kunde landa, innan en mänsklig kurir tog över den sista sträckan till kunden. Bland annat testades leveranser i samarbete med McDonald’s 2020.

Men satsningen lades på is samma år när Uber sålde Elevate till Joby Aviation, och drönardelen följde aldrig med i affären.

Fler aktörer på väg in

Uber är långt ifrån ensamt om att blicka mot himlen för framtidens leveranser. Alphabets dotterbolag Wing samarbetar redan med både Walmart och DoorDash, medan Zipline – känd för att leverera mediciner – också börjat köra matleveranser i samarbete med bland andra Panera Bread.

Med Uber Eats återinträde i drönarbranschen kan konkurrensen om luftrummet hårdna, och kampen om att bli först med att skala upp tekniken till en bred marknad intensifieras.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Så här skulle det kunna se ut i Sverige

Skulle Uber eller andra aktörer införa drönarleveranser i Sverige skulle det krävas en noggrann anpassning till svenska regler och stadsmiljöer. Transportstyrelsen tillåter redan drönarflygningar i olika former, men leveranser i stor skala skulle innebära nya prövningar.

I tätorter som Stockholm, Göteborg och Malmö skulle drönarna kunna minska trycket på både biltrafik och cykelbud, särskilt vid lunchrusningen. Beställaren skulle kunna få sin sushi eller pizza levererad direkt till innergården på bara några minuter – istället för att fastna i rusningstrafik.

På mindre orter, där avstånden är längre och leveransbud ofta har svårt att täcka hela området, skulle drönarna kunna göra stor skillnad. Ett scenario är att en drönare lämnar maten på en särskild leveransstation i närheten av kundens bostad, eller direkt på en balkong eller i en trädgård med hjälp av GPS och QR-kodade landningsytor.

En sådan lösning skulle inte bara kunna korta leveranstider, utan också bidra till minskade koldioxidutsläpp – något som ligger i linje med Sveriges klimatmål. Samtidigt skulle frågor om säkerhet, buller och integritet behöva hanteras innan tekniken blir vardag.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons