Teknologi
Uber Eats tar upp kampen i luften – testar matleveranser med drönare
Uber Eats planerar att börja leverera mat med drönare i USA innan årets slut. Tanken är att beställningar ska kunna nå kunder på bara några minuter, samtidigt som trafiken på vägarna minskar och utsläppen blir lägre.

DenPhotos / Shutterstok
Samarbetar med israeliskt drönarbolag
Uber har inlett ett samarbete med Flytrex, ett Tel Aviv-baserat företag som redan används av både Walmart och DoorDash för liknande tjänster. Flytrex är ett av endast fyra bolag som fått godkännande av den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA att flyga drönare bortom pilotens synfält, så kallad BVLOS.
Enligt bolaget har Flytrex redan genomfört över 200 000 drönarleveranser i USA. Genom samarbetet hoppas Uber Eats kunna erbjuda kunder ännu snabbare leveranser, samtidigt som kostnaderna hålls nere, det skriver TechSpot.
Ny fas för Uber Eats
"Autonom teknik förändrar både mobilitet och leveranser i rekordfart," säger Sarfraz Maredia, chef för Autonomous Mobility and Delivery på Uber. "Med Flytrex tar vi nästa steg och skalar upp drönarleveranser inom Uber Eats, med fokus på både hastighet och hållbarhet."
Målet är att om pilotprojektet blir framgångsrikt, expandera drönartjänsten till fler delar av USA.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Inte första gången Uber testar drönare
Uber har tidigare experimenterat med drönarleveranser. Redan 2019 lanserades satsningen Uber Elevate, där Uber Eats ingick som en del av planen för flygande transporter. Då användes särskilda avlämningszoner och fordon med QR-koder där drönarna kunde landa, innan en mänsklig kurir tog över den sista sträckan till kunden. Bland annat testades leveranser i samarbete med McDonald’s 2020.
Men satsningen lades på is samma år när Uber sålde Elevate till Joby Aviation, och drönardelen följde aldrig med i affären.
Fler aktörer på väg in
Uber är långt ifrån ensamt om att blicka mot himlen för framtidens leveranser. Alphabets dotterbolag Wing samarbetar redan med både Walmart och DoorDash, medan Zipline – känd för att leverera mediciner – också börjat köra matleveranser i samarbete med bland andra Panera Bread.
Med Uber Eats återinträde i drönarbranschen kan konkurrensen om luftrummet hårdna, och kampen om att bli först med att skala upp tekniken till en bred marknad intensifieras.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Så här skulle det kunna se ut i Sverige
Skulle Uber eller andra aktörer införa drönarleveranser i Sverige skulle det krävas en noggrann anpassning till svenska regler och stadsmiljöer. Transportstyrelsen tillåter redan drönarflygningar i olika former, men leveranser i stor skala skulle innebära nya prövningar.
I tätorter som Stockholm, Göteborg och Malmö skulle drönarna kunna minska trycket på både biltrafik och cykelbud, särskilt vid lunchrusningen. Beställaren skulle kunna få sin sushi eller pizza levererad direkt till innergården på bara några minuter – istället för att fastna i rusningstrafik.
På mindre orter, där avstånden är längre och leveransbud ofta har svårt att täcka hela området, skulle drönarna kunna göra stor skillnad. Ett scenario är att en drönare lämnar maten på en särskild leveransstation i närheten av kundens bostad, eller direkt på en balkong eller i en trädgård med hjälp av GPS och QR-kodade landningsytor.
En sådan lösning skulle inte bara kunna korta leveranstider, utan också bidra till minskade koldioxidutsläpp – något som ligger i linje med Sveriges klimatmål. Samtidigt skulle frågor om säkerhet, buller och integritet behöva hanteras innan tekniken blir vardag.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns