Följ oss här

Teknologi

CD Projekt står fast vid planen om en snabbproducerad Witcher-trilogi

CD Projekt står fast, studion är helt inställd på att leverera den nya Witcher-trilogin i ett rasande tempo.

Publicerad

d.

Miguel Lagoa / Shutterstock.com

En ny produktionsplan från CD Projekt väcker uppmärksamhet i spelbranschen.

Studion håller fast vid att de kan leverera nästa Witcher-trilogi, med Ciri i huvudrollen, inom ett snävt sexårsintervall.

Löftet kommer samtidigt som företaget satsar tungt på en ny engine-pipeline och fortsätter bygga upp teamet som arbetar på den första delen.

Snabbare produktionscykel

Under ett nyligt finansiellt samtal upprepade co-CEO Michał Nowakowski att de kommande Witcher-spelen förväntas släppas med kortare mellanrum.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

Enligt företaget utvecklas alla tre spelen på Unreal Engine 5, ett skifte som studion menar kommer att förkorta utvecklingstiden.

Nowakowski berättade för investerare att CD Projekt “har använt motorn i nästan fyra år nu” och sade att teamet är “mycket nöjda med det vi åstadkommit”.

Han lyfte fram tech-demot som visades på Unreal Fest som bevis på projektets framsteg och berömde Epic Games för dess kontinuerliga förbättringar.

Han tillade: “På ett sätt, ja, jag tror att framtida spel bör levereras snabbare… vår plan är fortfarande att släppa hela trilogin inom en sexårsperiod.”

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Stora förväntningar

Om tidsplanen håller kommer den att vida överträffa tempot från studions tidigare Witcher-cykel.

The Witcher 3 släpptes fyra år efter The Witcher 2, och AAA-produktioner har sedan dess blivit ännu mer resurskrävande.

Studior som Bethesda och Microsoft har arbetat i åratal på annonserade projekt som The Elder Scrolls 6 och Fable.

Sony lät dessutom fem år passera mellan Ghost of Tsushima och uppföljaren Ghost of Yotei.

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Mot den bakgrunden sticker CD Projekts accelererade plan ut och väcker frågor om huruvida den kan hålla i ett allt mer pressat och oförutsägbart branschklimat.

Första lanseringsfönstret

CD Projekt har redan bekräftat att The Witcher 4 inte släpps 2026, vilket gör 2027 till det tidigaste möjliga datumet.

Den senaste finansiella rapporten visar att 447 utvecklare arbetar på projektet, vilket gör det till studions huvudfokus.

Om spelet släpps sent 2027 kommer de följande delarna sannolikt att landa 2030 och 2033.

Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns

Samtidigt hanterar företaget flera andra åtaganden.

Ett Cyberpunk 2-projekt är under utveckling, om än i ett tidigt skede, och en remake av det första Witcher-spelet är fortfarande på väg.

Ytterligare initiativ, inklusive arbete med IP utanför spel, fyller pipeline ytterligare.

En lång väg framåt

Företaget har bekräftat att The Witcher 4 inte kommer att visas på årets Game Awards.

Läs också: Samsung Galaxy Z Fold7: Tunnare, starkare och snabbare

Den senaste insynen i spelet är fortfarande Unreal Engine 5-tech-demot som släpptes i juni.

Om CD Projekts sexårsplan håller kan fans få uppleva en ovanligt snabb era i seriens historia.

Källor: CD Project Red, IGN Nordic

Annons