Följ oss här

Teknologi

8 bevis på att IT-support har världens mest tålamodskrävande jobb

Alla som jobbat inom IT-support vet: folk kan vara helt otroliga när det kommer till teknik. Här är några av de mest oförglömliga (och smått absurda) sakerna som kunder faktiskt har sagt till supporten.

Publicerad

d.

IT support

DC Studio / Shutterstock

Alla som jobbat inom IT-support vet: folk kan vara helt otroliga när det kommer till teknik. Här är några av de mest oförglömliga (och smått absurda) sakerna som kunder faktiskt har sagt till supporten.

“Min dator fungerar inte. Den luktar bränt.”

Microugn
Desintegrator / Shutterstock

Supporten: “Okej, kan du berätta vad som hände precis innan?”
Kunden: “Jag försökte torka tangentbordet i mikron.”
Ja, du läste rätt. Någon har alltså försökt värma upp sin dator. Det blev... inte bättre efter det.

“Kan ni skicka mig ett nytt lösenord via post?”

Post nord
alexfan32 / Shutterstock

En kund ville ha sitt nya lösenord skickat som brev, “så ingen hackar mejlen”.
Det hade varit logiskt – om hon inte samtidigt bad att lösenordet skulle vara samma som det gamla.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

“Internet slutade fungera. Kan ni skicka en ny dosa med internet?”

Idiot man
Ollyy / Shutterstock

Det tog en stund innan supporten insåg att kunden syftade på routern.
När den väl kom fram, frågade kunden:
“Men måste jag koppla in den här också?”

“Jag har tappat musen!”

Mus
Capix Denan / Shutterstock

En stressad röst i luren: “Jag tappade musen, nu går ingenting!”
Supporten bad kunden beskriva vad som hände.
“Den sprang under soffan!”
Det visade sig att kunden hade... ett husdjur.

“Jag har skrivit in lösenordet flera gånger men det blir bara stjärnor!”

Chat GPT
Foto: Thapana_Studio / Shutterstock.com

Den klassiska. Kunden trodde att datorn vägrade visa lösenordet – inte att stjärnorna var där med flit.
När supporten förklarade, svarade kunden:
“Men hur ska jag veta om jag skrev rätt då?!”

“Ni sa att jag skulle klicka på ’valfri tangent’. Men jag hittar ingen som heter så.”

Man med mask idiot
Christina Hemsley / Shutterstock

Den här är nästan legendarisk.
Efter att ha fått instruktionen “tryck på valfri tangent” letade kunden febrilt efter en tangent som faktiskt hette Valfri.
Supporten skrattade inte. Inte högt i alla fall.

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Tålamod, kaffe och humor räddar dagen

laptop med kaffe
Gorodenkoff / Shutterstuck

Att jobba inom IT-support kräver mer än teknisk kunskap – det kräver oändligt tålamod.
För varje gång någon försöker mikra sin laptop, sitter en hjälte på andra sidan linjen och tänker:
“Det här skriver jag upp till nästa julfest.”

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons