Teknologi
8 bevis på att IT-support har världens mest tålamodskrävande jobb
Alla som jobbat inom IT-support vet: folk kan vara helt otroliga när det kommer till teknik. Här är några av de mest oförglömliga (och smått absurda) sakerna som kunder faktiskt har sagt till supporten.

DC Studio / Shutterstock
Alla som jobbat inom IT-support vet: folk kan vara helt otroliga när det kommer till teknik. Här är några av de mest oförglömliga (och smått absurda) sakerna som kunder faktiskt har sagt till supporten.
“Min dator fungerar inte. Den luktar bränt.”

Supporten: “Okej, kan du berätta vad som hände precis innan?”
Kunden: “Jag försökte torka tangentbordet i mikron.”
Ja, du läste rätt. Någon har alltså försökt värma upp sin dator. Det blev... inte bättre efter det.
“Kan ni skicka mig ett nytt lösenord via post?”

En kund ville ha sitt nya lösenord skickat som brev, “så ingen hackar mejlen”.
Det hade varit logiskt – om hon inte samtidigt bad att lösenordet skulle vara samma som det gamla.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
“Internet slutade fungera. Kan ni skicka en ny dosa med internet?”

Det tog en stund innan supporten insåg att kunden syftade på routern.
När den väl kom fram, frågade kunden:
“Men måste jag koppla in den här också?”
“Jag har tappat musen!”

En stressad röst i luren: “Jag tappade musen, nu går ingenting!”
Supporten bad kunden beskriva vad som hände.
“Den sprang under soffan!”
Det visade sig att kunden hade... ett husdjur.
“Jag har skrivit in lösenordet flera gånger men det blir bara stjärnor!”

Den klassiska. Kunden trodde att datorn vägrade visa lösenordet – inte att stjärnorna var där med flit.
När supporten förklarade, svarade kunden:
“Men hur ska jag veta om jag skrev rätt då?!”
“Ni sa att jag skulle klicka på ’valfri tangent’. Men jag hittar ingen som heter så.”

Den här är nästan legendarisk.
Efter att ha fått instruktionen “tryck på valfri tangent” letade kunden febrilt efter en tangent som faktiskt hette Valfri.
Supporten skrattade inte. Inte högt i alla fall.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Tålamod, kaffe och humor räddar dagen

Att jobba inom IT-support kräver mer än teknisk kunskap – det kräver oändligt tålamod.
För varje gång någon försöker mikra sin laptop, sitter en hjälte på andra sidan linjen och tänker:
“Det här skriver jag upp till nästa julfest.”
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser