Följ oss här

Sociala medier

Zuckerberg tog cheferna från styrelserummet till MMA-mattan

Mark Zuckerberg tar sitt intresse för kampsport på fullaste allvar – så pass att han bjöd in Metas toppchefer att träna MMA tillsammans med honom under ett ledningsmöte.

Publicerad

d.

MMA

Parilov / Shutterstock

Enligt ett utdrag ur Nick Cleggs kommande bok fick flera av bolagets högsta chefer testa på sporten, i en situation som blev allt annat än traditionell för en företagskonferens.

MMA på ledningsmötet

Nick Clegg, tidigare globalt ansvarig för Metas policyfrågor, beskriver hur Zuckerberg samlade sitt ledningsteam för en träningssession i MMA. Bland deltagarna fanns Joel Kaplan, som efter Cleggs avgång i år tagit över hans roll, skriver TechCrunch

Under övningen ska Kaplan ha utfört ett så kallat "mount" på Clegg – ett grepp som i MMA-världen är helt normalt men som i en affärsmiljö kan kännas oväntat intimt.

Ett udda inslag i företagskulturen

Historien, som Fast Company beskriver som en av få överraskande anekdoter i Cleggs annars tunna prosa, ger en inblick i Zuckerbergs ovanliga sätt att bygga teamanda. Där andra företag kanske väljer golf eller teambuilding på hög höjd, valde Meta en mer fysisk väg.

Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar

När träning möter affärsstrategi

Zuckerberg har länge varit öppen med sitt intresse för kampsport och delat klipp på sociala medier från sin träning. Att han även vill inkludera sina närmaste chefer i passionen kan ses som ett sätt att både svetsa samman gruppen och spegla hans egen disciplin.

Om det blev ett lyckat initiativ eller en smått obekväm upplevelse för deltagarna återstår däremot att läsa mellan raderna i Cleggs bok.

Vad hände med en trevlig AV (After Work?) 

Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna

Läs också: Samsung fortsätter med galna priser

Jag är skribent på Media Group Denmark och skriver för de svenska plattformarna Dagens.se och Teksajten.se. Under det senaste året på MGDK har jag fokuserat på nyheter, teknik och samhälle, med ett tydligt mål att göra komplexa ämnen begripliga för alla. Jag har varit aktiv online sedan 1995 och är fortfarande fascinerad av den ständigt föränderliga digitala världen – från ny teknik och politik till samhällsförändringar och nya sätt att berätta historier – Muck Rack

Annons