Säkerhet
Google skärper skyddet mot bankbedrägerier – stoppar skärmdelning mitt i samtal
Google testar en ny säkerhetsfunktion i Android som ska göra det svårare för bedragare att lura användare att dela skärmen när bankappar öppnas.

Shutterstock
Funktionen känner igen risksituationer under telefonsamtal och lägger sig bokstavligen i – med en tydlig varning och en paus som ska ge användaren tid att tänka efter, enligt teksajter som följt utrullningen, skriver Android Central.
Varning när okända ringer och bankappen öppnas
Upplägget riktar sig mot en allt vanligare bedrägerimetod: en okänd person ringer, skapar stress och får offret att starta sin bank eller betaltjänst – ofta samtidigt som skärmdelning är igång.
När två saker händer samtidigt – att du pratar med ett nummer som inte finns i dina kontakter och att du öppnar en bank- eller betalapp – dyker en stor varningsruta upp. Där får du ett snabbt val att avsluta samtalet eller stoppa skärmdelningen direkt, enligt Android Central.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
30 sekunder som ska bryta pressen
En central detalj är att Android lägger in en 30-sekunders “time-out” innan man kan fortsätta. Tanken är att bryta den brådska som bedragare försöker bygga upp. Google beskriver pausen som ett sätt att få användaren att stanna upp och tänka efter i stället för att följa instruktioner i panik.
Test i flera länder – nu rullas det ut i USA
Funktionen har redan testats i bland annat Storbritannien och ska där ha hjälpt många användare att avbryta samtal som riskerade att leda till ekonomisk skada, enligt uppgifter från Google som återges i rapporteringen. Efter det positiva utfallet har testet nu breddats till USA.
Just nu finns det inget som tyder på att funktionen är igång i Sverige ännu. Google har hittills beskrivit den som en pilot med utvalda banker i Storbritannien och därefter test i USA – inte som en global utrullning.
Del av ett större paket mot telefonsvindel
Den nya skärmdelningsvarningen är inte ensam. Google har på senare tid byggt in fler spärrar under pågående samtal, bland annat begränsningar som hindrar användare från att stänga av säkerhetsskydd eller göra andra riskfyllda inställningar medan någon är i luren. Målet är att minska antalet situationer där en bedragare kan “styra” användaren i realtid.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Det här betyder det för dig
För de flesta kommer funktionen märkas först när något ser misstänkt ut. Men i praktiken kan den bli ett extra säkerhetsnät – särskilt för personer som ofta får supportsamtal eller inte är vana vid digitala banktjänster.
Och även om tekniken inte stoppar alla bedrägerier, gör den en sak väldigt tydligt: om en okänd uppringare vill att du ska öppna banken och dela skärmen, är det läge att lägga på.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
