Nyheter
Vita huset på TikTok: Ett nytt kapitel i Trumps digitala strategi
Vita huset har nu tagit plats på TikTok – samma plattform som president Donald Trump en gång försökte förbjuda. Första inlägget blandar scener från olika Trump-evenemang till tonerna av Kendrick Lamar, med texten: ”America we are BACK! What’s up TikTok?”

The White House, Public domain, via Wikimedia Commons
Från förbudshot till kampanjvapen
Under sin första mandatperiod gick Trump hårt åt TikTok och skrev under ett beslut som syftade till att stoppa appen i USA. Motiveringen var att den kinesiska ägaren ByteDance kunde utgöra en säkerhetsrisk genom att samla in känslig data om amerikaner, skriver teksajten Engadget.
Men efter valet 2024 har inställningen förändrats. Plattformen blev ett viktigt redskap i Trumps kampanj – hans kampanjkonto fick över 15 miljoner följare och bidrog starkt till att nå unga väljare.
"President Trumps budskap dominerade TikTok under kampanjen, och nu tar vi nästa steg. Vita huset vill kommunicera på ett sätt som ingen tidigare administration gjort," sa pressekreterare Karoline Leavitt i ett uttalande.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Säkerhetsfrågor fortfarande olösta
Trots att Trump tidigare varnade för riskerna med appen har han som president valt att pausa det tidigare beslutet om förbud. I flera omgångar har han skjutit upp lagen för att ge ByteDance mer tid att sälja sin amerikanska verksamhet.
Enligt Trump själv finns det en "mycket förmögen grupp" redo att köpa TikTok, men några detaljer om vilka dessa köpare är har ännu inte offentliggjorts.
En ny digital strategi från Vita huset
Genom att lansera ett officiellt TikTok-konto markerar Vita huset en ny fas i hur administrationen når ut till allmänheten. Att använda en plattform som Trump en gång kallade ett hot visar på både ett taktiskt skifte och en vilja att vinna inflytande där unga amerikaner redan befinner sig – på sociala medier.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser