Nyheter
Uber släpper in våldsbrottslingar bakom ratten – trots allvarliga varningssignaler
En granskning visar att Uber i stora delar av USA godkänner förare med grova våldsdomar. Bakgrundskontrollerna beskrivs som splittrade, billiga – och ibland rena ”minimikrav”.

DenPhotos / Shutterstok
Uber marknadsför sig som ett tryggt sätt att resa. Men bakom kulisserna finns ett system som i praktiken öppnar dörren för förare med allvarliga våldsdomar. Det visar en omfattande granskning av New York Times, som gått igenom interna dokument, rättsfall och bolagets egna säkerhetsdata.
Våldsdomar kan passera – efter sju år
Uber stoppar förare som dömts för mord, våldtäkt, kidnappning och terrorism. Men i 22 delstater kan personer med domar för bland annat misshandel, barnmisshandel och stalking ändå godkännas – så länge brotten är minst sju år gamla, enligt New York Times.
Bakgrundskontrollerna bygger dessutom ofta bara på var föraren bott de senaste sju åren. I 35 delstater innebär det att äldre domar eller brott från andra delstater helt enkelt kan missas.
Läs också: Nvidia passerade 4 000 miljarder dollar
Delstat granskade – 8 000 förare stoppades
När Massachusetts 2017 gjorde en egen kontroll av samåkningsförare blev resultatet dramatiskt. Över 8 000 förare, omkring 11 procent, förbjöds att köra – trots att de tidigare hade godkänts av Uber.
Konkurrenten Lyft har valt en betydligt striktare linje. Där är förare med tidigare våldsbrott helt uteslutna, oavsett hur gamla domarna är, skriver New York Times.
Interna mejl: ”Ett absolut minimum”
Granskningen visar också hur Uber internt resonerat kring säkerhet. I ett dokument från 2015 diskuterar ledningen en strategi för att ”flytta samtalet om säkerhet från bakgrundskontroller till billigare åtgärder som bevisligen minskar incidenter”, enligt New York Times.
Tre år senare beskriver Ubers dåvarande säkerhetschef bolagets bakgrundskontroller som ”ett absolut minimum” i ett internt mejl som tidningen tagit del av.
Läs också: Apple vill köpa F1-rättigheterna
Övergrepp efter godkännande
New York Times har identifierat ett halvdussin fall där Uber-förare med tidigare våldsdomar senare anklagats av passagerare för sexuella övergrepp eller våldtäkt. I två av fallen ledde anklagelserna till fällande domar.
Uber: ”99,9 procent av resorna utan incident”
Enligt Ubers egna siffror anmäldes sexuella övergrepp eller sexuellt ofredande inom bolagets USA-verksamhet nästan var åttonde minut mellan 2017 och 2022. Uber uppger att 75 procent av anmälningarna gällde ”mindre allvarliga” händelser, som olämpliga kommentarer eller flirtar, och betonar att 99,9 procent av alla resor sker utan incident.
Men kritiker menar att siffrorna i sig visar på ett strukturellt problem – där ett glest skyddsnät riskerar att få allvarliga konsekvenser för passagerarnas säkerhet.
Läs också: Samsung fortsätter med galna priser
Läs också: Håll inne knappen – då avslöjar WhatsApp en dold funktion du inte visste fanns
