Följ oss här

Nyheter

Så stora har Power blivit efter uppköpet av MediaMarkt

Publicerad

d.

Power

Den norska hemelektronikkedjan Power har på kort tid etablerat sig som en betydande aktör på den svenska marknaden. Efter uppköpet av MediaMarkts svenska verksamhet år 2023 har företaget expanderat kraftigt och genomfört omfattande satsningar på både butiksnätet och varumärket.

Uppköpet av MediaMarkt

I februari 2023 meddelade Power att man skulle ta över samtliga 29 MediaMarkt-varuhus i Sverige, inklusive omkring 1 300 anställda. Affären innebar att det tyska moderbolaget MediaMarktSaturn lämnade Sverige som varumärke, men behöll en ägarandel på 20 procent i det nybildade bolaget Power Sverige.

Den 1 augusti 2023 slutfördes övertagandet formellt, och butikerna började därefter successivt skylta om till Power. Samtidigt stängdes Mediamarkt.se ned och ersattes av Power.se.

Expansion och tillväxt

Sedan övertagandet har Power genomfört flera större satsningar på den svenska marknaden:

Läs också: Hur fungerar IPTV och är det lagligt?

  • 27 av de tidigare MediaMarkt-butikerna har renoverats och konverterats till Power-format
  • 10 nya butiker planeras att öppna inom två år
  • Medlemsklubben MyPower lanserades i Sverige och nådde över en miljon svenska medlemmar redan under hösten 2023
  • I maj 2025 öppnade Power en ny flaggskeppsbutik i Barkarby, som beskrivs som kedjans mest ambitiösa butiksetablering hittills

Power har därmed snabbt tagit en ledande position inom svensk hemelektronik, både inom e-handel och fysisk handel.

Ägarskap och koncernstruktur

Power Sverige är en del av Power International AS, som även driver verksamhet i Norge, Danmark och Finland. Power International ägs av de norska bolagen AWILHELMSEN AS och Dolphin Invest AS.

MediaMarktSaturn, som tidigare drev MediaMarkt i Sverige, kvarstår som minoritetsägare med 20 procent i Power Sverige.

Framtidsutsikter

Power har på kort tid stärkt sin position som en av de största aktörerna inom svensk hemelektronik. Med en kombination av stora butiker, offensiv prissättning, lojalitetsprogram och e-handel tycks företaget ha hittat en framgångsrik modell för att konkurrera på den svenska marknaden. Expansionen väntas fortsätta under de kommande åren.

Läs också: Testa det här smarta knepet med strömknappen – alla Samsung-telefoner kan göra det

Läs också: Nintendo Switch 2 är en fin uppgradering – men inte utan missar | Recension

Annons