Nyheter
Philips lanserar Fixables – användare kan skriva ut egna reservdelar i 3D
Nytt initiativ låter användare skriva ut trasiga delar hemma – men satsningen är i sin linda.

Ett första steg mot hållbarare vardagsprodukter
Philips lanserar nu projektet Fixables, där användare får möjlighet att själva 3D-printa reservdelar till företagets rakapparater och trimmers. Tanken är enkel: i stället för att slänga en hel produkt på grund av en trasig liten del, kan du nu ladda ner ritningen och skriva ut delen hemma.
LÄS OCKSÅ: Nya villkor från Nintendo: Piratkopiering kan kosta dig konsolen
Initiativet presenteras i en video där fokus ligger på att förenkla reparationer och minska onödigt avfall. Det är ett sätt för Philips att utforska hur 3D-teknik kan användas för bättre hållbarhet i konsumentprodukter.
Samarbetar med 3D-jätten Prusa
Enligt Engadget är Fixables ett samarbete mellan Philips, Prusa Research och reklambyrån LePub. Ritningarna till reservdelarna finns tillgängliga via Printables, en plattform skapad av Prusa. I dagsläget är projektet endast tillgängligt i Tjeckien – hemmaplan för Prusa – där Philips också hoppas nå ut till en redan aktiv ”maker”-community.
LÄS OCKSÅ: Blodtrycksvarningar och satellit-sms – detta kan bli nytt i Apple Watch Ultra 3
Börjar med en enda del – men fler är på gång
Just nu finns det bara en reservdel att skriva ut: en kam för OneBlade-trimmern. Men på Fixables-webbplatsen finns tydliga tecken på att fler delar är på väg. Två nya ritningar är märkta med ”Vi jobbar på det” och tre ytterligare symboler antyder kommande planer – även om inga detaljer finns än.
Det finns också möjlighet för användare att själva skicka in önskemål på vilka delar de vill kunna 3D-printa.
Begränsningar och utmaningar
Allt är dock inte guld och gröna skogar. Kvaliteten på den utskrivna delen beror helt på vilket material som används – och det är långt ifrån alla som har en 3D-skrivare hemma. Men Philips påpekar att många bibliotek, skolor och makerspaces kan erbjuda tillgång till 3D-utrustning.
Det här är alltså fortfarande ett tidigt testprojekt. Men det signalerar något större: att stora varumärken börjar ta reparation och hållbarhet på allvar, och ser potentialen i 3D-teknik som en lösning.
LÄS OCKSÅ: Mobilanvändare varnas: Radera dessa appar omedelbart